Et kig på influenceres magt
Influencere, der deler ud af dem selv og deres hverdag på sociale medier og blogs, når ud til millioner af mennesker.
Mens mange især forbinder deres indhold med reklame, har influencerne også indflydelse på trends, politik og holdninger, og de konkurrerer om brugernes opmærksomhed på linje med etablerede medier som aviser og tv-stationer.
Influencere er dog stadig et ret nyt fænomen, og der er begrænset viden om deres betydning og mediepåvirkning.
Derfor har journalistisk lektor Camilla Mehlsen sat sig for at undersøge, hvordan unge mediebrugere forholder sig til influencerne og deres budskaber sammenlignet med mediernes.
Influencere er selvstændige mediehuse
Projektet, der har til huse på Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på SDU, gennemføres i samarbejde med forskerne Peter Bro, Ralf Andersson og Arjen van Dalen, og det er støttet af Politiken-Fonden.
- I en digital opmærksomhedsøkonomi får influencere større magt. De største influencere er en slags mediehuse, der laver indhold til masser af danskere, særligt unge. Hvad betyder den udvikling for kulturel og politisk dagsordenssætning? Det mangler vi viden om, siger Camilla Mehlsen og påpeger, at en del af undersøgelsen handler om at afdække, hvad influencere er for en størrelse.
- Vi skal til at forstå influencere som et bredere fænomen end nogle, der reklamerer for sneakers og læbestifter. Influencere kan også påvirke præferencer og holdninger til politikere, lande, klimaforandringer, vaccinationer og livsstil.
Hvad er troværdigt?
Et centralt spørgsmål, som forskerne også vil kaste lys over, er hvad der opfattes som troværdigt i unges øjne.
- Unge er vokset op med digitale medier og er storforbrugere af sociale medier og streaming, og derfor har de måske et andet syn på journalistiske tematikker som troværdighed, meningsdannelse og presseetik, siger Camilla Mehlsen.
Forskerne vil bl.a. undersøge, om antallet af følgere eller et samarbejde mellem en influencer og en bestemt virksomhed har betydning for, hvor troværdig en influencer fremstår.
- Spørgsmålet er også, om der er forskel på, hvem der er afsender på et budskab. Er det mere troværdigt at få viden om et folketingsvalg, sundhed eller internationale begivenheder fra en avis eller fra en influencer, som man har fulgt igennem længere tid og føler, man kender, lyder det fra Camilla Mehlsen.
Genrer blandes sammen
Hun peger samtidig på, at det er sværere at skelne mellem journalistisk og kommercielt indhold og mellem fakta og holdninger på sociale medier end i etablerede medier.
- Hvor det i aviser og på tv er tydeligt, om indholdet er journalistik, debat eller reklame, bliver genrerne ofte blandet sammen på sociale medier. Journalister med mange følgere er også influencere, der gennem deres personlige kanaler kan påvirke følgerne med holdninger. Vi ved ikke, hvordan det opleves af unge, der er vokset op i en digital tid, men meget tyder på, at de har en anden opfattelse af genrer og afsendere end ældre målgrupper, siger Camilla Mehlsen og tilføjer:
- Vores undersøgelse kan derfor give mediebranchen viden om, hvordan unge tager imod nye mediekoncepter og opfatter genrer. Den viden kan give en forståelse for, om medierne varedeklarerer indholdet på en måde, der er opdateret til en digital tid, og som fungerer over for de yngre målgrupper.
Ud over at give et indblik i medieudviklingen fra de unges perspektiv, er håbet, at undersøgelsen kan være et afsæt for at revurdere de presseetiske regler.
Kontakter
Camilla Mehlsen, journalistisk lektor, Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU: 2491 2868
Ralf Andersson, leder af Mediernes Forsknings- og Innovationscenter, SDU: 2132 1836
Billeder
Information om Syddansk Universitet
Camilla Mehlsen
Camilla Mehlsen er journalistisk lektor på SDU og indehaver af research- og medievirksomheden Mehlsen Media. Hun har i flere år beskæftiget sig med medieadfærd og digital literacy, dvs. evnen til at navigere i en digital tidsalder.
Influencere – de nye mediehuse
Projektet skal kortlægge influencermarkedet i en journalistisk kontekst med særligt fokus på, hvordan yngre mediebrugere opfatter influenceres troværdighed og formidling sammenlignet med nyhedsmediernes.
Undersøgelsen er opdelt i tre faser: – en metodisk kortlægning – interviews med udvalgte influencere og følgere samt eksperter fra mediebranchen og influencerbureauerne – en spørgeskemaundersøgelse rettet mod mindst 1000 unge.
Projektet er forankret på Mediernes Forsknings- og Innovationscenter på SDU, hvor det gennemføres i et samarbejde mellem journalistisk lektor Camilla Mehlsen, professor Peter Bro, professor MSO Arjen van Dalen og leder af centret Ralf Andersson.
Projektet er netop skudt i gang og løber seks måneder frem, og det er støttet af Politiken-Fonden.
Følg pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Syddansk Universitet
SDU-forskere vil udvikle nyt supermateriale til robotter24.4.2024 08:31:55 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt europæisk forskningsnetværk arbejder forskere fra bl.a. Syddansk Universitet på at udvikle bløde materialer til robotter, som kan ændre form og struktur ved hjælp af magnetisme. Det kan f.eks. bruges til robotfødder og gøre robotterne væsentligt bedre til at bevæge sig på forskellige underlag, ligesom det vil kunne forbedre gribere på industrirobotter.
Tekstbeskeder skal hjælpe borgere mellem 55 og 80 år med at reducere alkoholforbruget22.4.2024 14:00:14 CEST | Pressemeddelelse
I et nyt projekt vil forskere teste, om beskeder fra en app kan virke som motivation til at drikke mindre.
SDU får ny psykologiuddannelse i Esbjerg19.4.2024 10:19:14 CEST | Pressemeddelelse
Nu er det officielt, at Syddansk Universitet fra sommeren 2025 starter en ny uddannelse i psykologi på campus i Esbjerg. Så nu skal der gøres klar, så 75 studerende kan starte op næste år. Det er et resultat af et stærkt samarbejde mellem Education Esbjerg og SDU og med stor opbakning fra Esbjerg Kommune, lokale fonde og erhvervslivet.
Hvordan hjælper vi dem, der ikke selv kan få børn?17.4.2024 11:38:16 CEST | Pressemeddelelse
Professor Jens Fedder har i 40 år forsket i fertilitetsbehandling. Han giver os her et indblik i fertilitetsbehandlingens historie og udvikling - og perspektiver og muligheder i fremtiden.
Professor i sundhedsøkonomi med fokus på almen praksis12.4.2024 08:48:10 CEST | Pressemeddelelse
Line Bjørnskov Pedersen er udnævnt til professor i sundhedsøkonomi ved Dansk Center for Sundhedsøkonomi (DaCHE), Institut for Sundhedstjenesteforskning, Syddansk Universitet. Hun er tillige ansat ved Forskningsenheden for Almen Praksis i Odense og Esbjerg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum