Et kærligt portræt af Japan og japanerne

I sin nye bog "Yoroshiku – 100 ting, du ikke vidste om Japan og japanerne" giver journalist og Japanekspert Asger Røjle Christensen et indblik i den japanske kultur. Vidste du for eksempel, at japanerne aldrig kysser hinanden i offentligheden? At veje og gader i Japan ikke har nogle navne, men kun består af numre? Og at der er et internationalt mangamuseum i Kyoto?

Bogens forside

Asger Røjle Christensen er en erfaren dansk journalist, forfatter og foredragsholder. Han har fulgt udviklingen i Japan og Østasien i 35 år. Han har boet i Tokyo i Japan i 13 år af sit liv. Han kender landet, kulturen, sproget og menneskene særdels godt – og i sin nye bog deler han ud af sin erfaring og fortæller om 100 ting, som danskerne måske ikke ved om solens rige og dets indbyggere. Eksempelvis at ”Yoroshiku” på japansk bruges ligesom ”hils” på dansk, men i virkeligheden betyder noget i retningen af: ”Vil du ikke nok behandle hende pænt?”

Bogen er skrevet med stilfærdig humor og er illustreret af Lars-Ole Nejstgaard, som også har lavet illustrationer til Svikmøllen. Sammen tegner de et loyalt og venskabeligt portræt af landet og dets befolkning – med et underfundigt glimt i øjet.

En af de ting, som Asger Røjle Christensen fortæller, er, at der i Japan findes et virtuelt idol ved navn Miku Hatsune. Hun har store øjne, rottehaler og turkisfarvet hår. Og så vil hun for evigt være 16 år gammel. Hun har udgivet over 100.000 sange og giver live koncerter, hvor en stor tredimensionel tegnefilmsfigur er projekteret op på et lærred og synger duetter med rigtige mennesker.

Men fænomenet Miku Hatsune er blot én af de ting, som Asger Røjle Christensen fortæller mere om i Yoroshiku – 100 ting, du ikke vidste om Japan og japanerne. Han beretter også om japanske skikke, som vi ikke har i Danmark, og giver et indblik i Japansk kultur, traditioner og historie – fra religion og betydningen af specifikke ord, til det japanske køkken og lønkampen.

TITEL: Yoroshiku – 100 ting, du ikke vidste om Japan og japanerne
Forfatter: Asger Røjle Christensen
Illustrator: Lars-Ole Nejstgaard
Udgivelsesdato: 19. november 2021

Bogens forside

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.

De klassiske pålægssalater får nyt liv10.11.2021 08:00:00 CET | Pressemeddelelse

Rugbrødsmadder er det suverænt mest spiste måltid i Danmark. Men på trods af hvor meget rugbrød vi spiser, så syntes Jean-Michel Grønnegård Deleuran, at der manglede noget godt pålæg. Det fik ham i 2019 til at skabe RØRT, som laver deres egne pålægssalater. Og nu er han klar med en bog, hvor han lærer alle, hvordan man kan pifte julefrokosten eller andre frokoster op med en god, hjemmerørt pålægssalat af friske råvarer.