Et godt resultat for Danmark

Vælgerne har med et markant flertal stemt ja til at ophæve forbeholdet for EU’s forsvarssamarbejde. ”Det er et rigtig godt resultat, for fremadrettet kan Danmark være med til at træffe de beslutninger, der påvirker vores hverdag, når vi taler forsvars- og sikkerhedspolitik ”, siger formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation, Lizette Risgaard.

Kommentaren kommer på baggrund af mere end 90 procent opgjorte stemmer, der giver 66,8 procent til ja-siden og 33,2 procent til nej-siden.

”Det er utrolig positivt, at det blev et klart ja, så der ikke hersker tvivl om Danmarks engagement og placering i samarbejdet med de øvrige lande”, siger Lizette Risgaard.

”Vi hører med i kernen af EU-samarbejdet. Også når det gælder udviklingen af den fremtidige europæiske forsvars- og sikkerhedspolitik. Derfor skal vi ikke som det eneste EU-land stå udenfor, når der træffes beslutninger, der også påvirker danskerne”.

”Når der er uro rundt omkring i verden, risikerer danskerne også at blive ramt af inflation, faldende realløn, arbejdsløshed osv. Fremover sider vi med ved bordet og kan bidrage til at finde løsninger”, siger Lizette Risgaard.