Et finanslovsforslag uden forårsfornemmelser

Forbundsformand for HK, Anja C. Jensen peger på, at der i regeringens finanslovsforslag er helt centrale udfordringer fx i forhold til en presset offentlig økonomi, som er forbigået. Og det på trods af, at konsekvenserne af de politiske beslutninger allerede mærkes flere steder i 2023.

Finanslovsforslaget fra SVM-regeringen sikrer blandt andet en pulje på 1,3 mia. til en ny aftale om arbejdsmiljø og en genindførsel af uddannelsesløftet på 110 %. Samtidig sættes der penge af til skattevæsenet og til domstolene. Alt sammen indsatser, som forbundsformand for HK, Anja C. Jensen kvitterer for, men hun understreger samtidig, at det umiddelbart er en finanslov, der stadig efterlader en del ubekendte.

- Finanslovsforslaget er som marts-vejret lige nu. Selvom kalenderen siger forår, så er det stadig sparsomt med solstrålerne, og der ligger fortsat nogle store ubesvarede spørgsmål fx i forhold til den økonomiske situation i det offentlige, siger Anja C. Jensen, forbundsformand for HK.

Blandt de mere positive elementer ser forbundsformanden blandt andet, at der sættes en pulje af til en ny aftale om arbejdsmiljø:

- Dårligt arbejdsmiljø koster samfundet dyrt. Alene problemer med det psykiske arbejdsmiljø holder 20.000 hjemme fra arbejde. Hver dag. Det er derfor tvingende nødvendigt at sikre, at Arbejdstilsynet, får en mere stabil bevilling – og så er der behov for en samlet og mærkbar indsats mod stress, som er en af de mest omfattende arbejdsmiljø- og sundhedsudfordringer på arbejdsmarkedet. Vi kan ikke løse det hele med et snuptag, men det er godt at se, at der sættes penge bag de forhandlinger, der netop nu pågår om en ny arbejdsmiljøaftale.

HK ser også positivt på, at der nu er afsat midler til, at ledige ufaglærte kan tage uddannelse på 110% dagpenge.

- Det giver kun mening, at vi giver ufaglærte ledige en lille økonomisk hestesko. Godt, at ordningen bliver genindført, men jeg ville da ønske, at man havde taget skridtet hele vejen og gjort den permanent, siger forbundsformand for HK, Anja C. Jensen og tilføjer:

- Nu dykker vi ned i detaljerne i forslaget og bliver skarpe på, hvad der er af eventuelle udeståender. Både i forhold til, hvad vi mener, der bør gøres allerede nu, og hvad der fx bør indgå i finansloven 2024.