Estland forbyder pelsfarme

I dag har parlamentet i Estland vedtaget et forbud mod alle typer pelsfarme. Animas afdeling i Estland, Nähtamatud Loomad, har længe kæmpet for dette historiske fremskridt, og I Danmark ser dyreværnsorganisationen forbuddet som et vink med en vognstang til danske politikere om at følge trop.

Chinchilla reddet fra lukket pelsfarm i Estland

Af de 101 medlemmer af landets parlament stemte 55 for loven, der lukker alle pelsfarme fra 2026. I befolkningen er opbakningen til forbuddet massiv. Ifølge en nyere meningsmåling mener 75% af alle borgere i Estland, at ræve og mink ikke bør avles for deres pels. Også i Danmark glæder dyrevenner sig over forbuddet:

“Forbuddet kommer som sendt fra himlen”, siger Animas direktør Joh Vinding. “Vi fik Dannebrog fra Estland, og nu kan danske politikere også få inspiration til at gøre det midlertidige danske forbud mod minkfarme permanent. Det er virkelig klar besked om, at minkavl ikke har en fremtid.”

Der er nu 16 lande i Europa, som har forbudt eller umuliggjort pelsfarme. Disse er bl.a. Norge, Holland, Belgien, England, Tyskland og Østrig. Pelsindustrien har været i en langvarig økonomisk krise, som også har ramt hårdt i Estland. I begyndelsen af 2021 annoncerede landets største minkfarm, at de ikke længere havde nogen dyr. På sit højdepunkt var der 170.000 mink og ræve på farmen.

Største borgerinitiativ nogensinde
I januar 2020 overraske Anima Estland 6161 digitale underskrifter, hvilket var den største opbakning til et borgerinitiativ i landets historie. Herefter valgte en gruppe politikere fra 3 forskellige partier at gå sammen om at ændre landets dyreværnslov, så pelsfarme ikke vil være tilladt fra 2026.

“Det er en fantastisk dag for tusindvis af dyr, som den nye lov vil redde fra et liv fuld af lidelse. Nu vil vi fejre det fantastiske fremskridt, og så vil vi arbejde videre for andre dyr i landbruget”, siger Kristina Mering, der leder Nähtamatud Loomad (Anima Estland). Hun har arbejdet for et forbud i næsten 15 år. I den tid har lignende lovforslag været fremsat 3 gange, hvor de er blevet nedstemt.

Chinchilla reddet fra lukket pelsfarm i Estland
Kristina Mering overrækker borgerinitiativet

Over 1,2 millioner underskrifter: Danskerne kræver et stop for ubarmhjertige dyreforsøg26.1.2023 13:27:40 CET | Pressemeddelelse

Det skal være slut med grusomme dyreforsøg. Det mener over 1,2 millioner europæiske borgere, der alle har skrevet under på det historiske borgerinitiativ 'Save Cruelty Free Cosmetics', der kræver et EU uden dyreforsøg. Underskrifterne er nu blevet verificeret og indsendt til EU-Kommissionen, der er forpligtet til at tage stilling til forslaget og udarbejde et svar inden for et halvt år.

11 kendte danskere vil lukke pelsindustrien: "Jeg har ondt helt ind i hjertet efter at have set disse optagelser"5.1.2023 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

Hvordan ville du reagere på at se dyr i små beskidte bure, med sår og afbidte ben? Anima viste 11 kendte danskere dyrenes forhold på pelsfarme og hos vinderen af Bagedysten, jægersoldaten og OL-atleten fremkaldte det stærke følelser, udbrud og gråd. Reaktionerne er samlet i en ny kampagnevideo, der er en del af et europæisk borgerinitiativ for at stoppe pelsavl i Europa.