Esbjergenser i spidsen for Tandlægeforeningens klinikejere

Søren Bach-Petersen, tandlæge og klinikejer i Esbjerg, er blevet valgt til ny formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen. Han vil blandt andet kæmpe for flere hænder og mindre bureaukrati i tandplejen.

Tandlæge og klinikejer Søren Bach-Petersen, 57 år, skal de næste to år varetage klinikejernes interesser som formand for klinikejerne i Tandlægeforeningen.

Søren Bach-Petersen vil blandt andet arbejde for mindre bureaukrati i tandplejen, så der er mere tid til den enkelte patient:

”Det er vigtigt, at vi bruger tandlægernes tid rigtigt, så vi ikke drukner i dokumentation og bureaukrati. Vi er nødt til at forenkle de vilkår, man driver tandlægepraksis på, så vi får mere tid til det, vi er sat i verden for – nemlig at forebygge og behandle tandsygdom hos vores patienter,” understreger Søren Bach-Petersen.

En anden af hans mærkesager er at skaffe mere personale til tandklinikkerne.

”Vi mangler desperat tandlæger og tandpersonale, især i det jeg kalder vandkantsdanmark, og det går desværre ud over patienterne. Jeg vil derfor arbejde på at tiltrække flere tandlæger og skabe nogle forhold, der gør det mere attraktivt at drive en tandlægeklinik,” siger Søren Bach-Petersen.

Tandlægeforeningens undersøgelse fra 2022 blandt over 400 klinikejere bekræfter den store tandlægemangel i Region Syddanmark. Seks ud af ti klinikejere i regionen mener, at manglen på arbejdskraft begrænser klinikken, og det samme antal har måttet hæve ventetiden inden for det sidste halve år på grund af travlhed.

Stor erfaring med fagpolitik
Søren Bach-Petersen har flere fagpolitiske poster på sit CV. For år tilbage var han medlem af Tandlægeforeningens hovedbestyrelse, og i 2012 blev han valgt som formand for Tandlægeforeningens forhandlingsudvalg, hvor han forhandlede overenskomsterne for privat tandlægepraksis. Han har desuden været medlem af bestyrelsen i Region Syddanmarks Tandlægeforening i mange år – senest som formand for bestyrelsen fra 2019 indtil for ganske nylig.

Han dimitterede som tandlæge i 1991 på Tandlægeskolen ved Københavns Universitet. Umiddelbart efter tog han en ph.d.-grad i ortodonti (tandregulering), mens han arbejdede som tandlæge en dag om ugen. Fra 1994-99 var Søren Bach-Petersen tandlæge på en privat tandlægeklinik på Bornholm, og i 1999 flyttede familien til Esbjerg. Her overtog han den tandklinik, han stadig driver i dag sammen med sin kompagnon Charlotte Beck, og som er en del af Tandlægen.dk.

Sponsor af Esbjerg Energy
Søren Bach-Petersen er gift med Karin, og de har fem udeboende børn samt et enkelt barnebarn. Selvom fire af børnene er flyttet til København og Odense, mødes familien tit. Udover foreningsarbejdet går fritiden med at bakke op om det lokale fodboldhold Esbjerg FB samt det lokale ishockeyhold Esbjerg Energy, som Søren Bach-Petersen er sponsor for. Og det sker ofte, at det er ham, der hjælper med at lappe spillerne sammen, når de slår deres tænder på ishockeybanen.