Erhvervsvenligheden på Bornholm får bundplacering i DI-undersøgelse

For kun få år siden befandt Bornholm sig i midterfeltet blandt landets kommuner målt på erhvervsvenlighed, men siden da er det gået støt tilbage for regionskommunen, der i år lander helt nede i bunden af Dansk Industris landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021. I undersøgelsen kortlægger Dansk Industri for 12. år i træk kommunernes erhvervsvenlighed, herunder rammevilkår og lokale services. Bornholms Regionskommune indtager sidstepladsen blandt de 93 kommuner, som undersøgelsen omfatter.

Formand for DI Bornholm, Kenn Kjellberg, som ejer og driver virksomheden Victor Vask A/S i Rønne, ærgrer sig over resultatet og opfordrer til, at kommunen og erhvervslivet går sammen om at finde løsninger.

- Som repræsentant for erhvervslivet på Bornholm er jeg rigtig ærgerlig over bundplaceringen. Virksomhederne er fundamentet for arbejdspladser på øen og dermed også indtægterne til at finansiere borgernes velfærd, så det er helt afgørende, at de lokale erhvervsvilkår er gode. Vi har en fælles interesse i at skabe nogle rammer og services, som gør det attraktivt at drive virksomhed på øen. Kommunalvalget venter lige rundt om hjørnet, og resultaterne af denne undersøgelse viser med al tydelighed, at erhvervspolitik bør være et vigtigt tema i debatten. De Bornholmske politikere må lægge ideologierne på hylden og arbejde sammen om at holde fokus på at forbedre rammerne for øens erhvervsliv.

DI’s Lokal Erhvervsvenlighed 2021 er baseret på en kombination af svar fra de lokale virksomheder, statistik og kommunernes egne data. Undersøgelsen viser bl.a., at det på Bornholm står værst til i kategorierne kommunal sagsbehandling, brug af private leverandører, skatter, gebyrer og erhvervsarealer, samt information og dialog med kommunen. I undersøgelsen giver virksomhederne desuden bundkarakter til Bornholms overordnede erhvervsvenlighed, og kun 36% af de adspurgte virksomheder vil anbefale andre at etablere sig i kommunen mod 63% på landsplan.

Bornholm nærmer sig dog midterfeltet blandt landets kommuner, når det drejer sig om kategorierne infrastruktur og transport samt digitale rammer. Og under kategorien arbejdskraft får samarbejdet med Bornholms Jobcenter så god en vurdering af virksomhederne, at Bornholm placerer sig som den 15. bedste kommune på landsplan.

I undersøgelsen er virksomhederne blevet bedt om at svare på, hvad de mener, kommunen bør prioritere højest, hvis den skal styrke virksomhedernes vækstmuligheder fremadrettet. Her er den absolutte topprioritet den kommunale sagsbehandling, som i undersøgelsen placerer sig i den tunge ende med en plads nr. 88. Over 45 pct af virksomhederne vurderer sagsbehandlingen som det vigtigste sted at sætte ind for kommunen mod kun 17pct. på landsplan.

- Undersøgelsen understreger, at erhvervslivet oplever kommunens sagsbehandling som meget utilstrækkelig, særligt inden for byggeriet. For en virksomhed, der gerne vil udvide og dermed skabe vækst og arbejdspladser til øen, er det et stort problem, hvis planerne strander i ineffektiv kommunal sagsbehandling. Vi er derfor glade for, at sagsbehandling er et indsatsområde i kommunens nye erhvervsstrategi,  men det er dog helt afgørende, at kommunen i praksis formår at omsætte strategien til markante forbedringer på sagsbehandlingsområdet, siger Jens Koefoed, formand for DI Dansk Byggeri Bornholm.

Der er i det hele taget nok at tage fat på, og DI Bornholm ser frem til at fortsætte den konstruktive dialog med kommunen, lyder det fra Kenn Kjellberg:

- Vi vil meget hellere bruge undersøgelsen til at rette fokus på forbedringspotentialer frem for at slå nogen i hovedet over bundplaceringen. Vores smukke ø har utroligt meget godt at byde på, og vi har alle et ansvar for, at Bornholm er et sted, hvor det er attraktivt at bo og drive virksomhed. Vi skal i arbejdstøjet og se fremad, og vi glæder os fra erhvervslivets side til dialog med kommunen om, hvordan vi i fællesskab kan løfte Bornholms placering i næste års undersøgelse. For det både skal vi, og det kan vi.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt formand for DI Bornholm, Kenn Kjellberg, på tlf.: 4030 0599, formand for DI Dansk Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, på tlf.: 2014 2888, konsulent i DI Bornholm, Lotte Jespersen, på tlf.: 3377 3848 eller presserådgiver i DI, Nis Peder Kolby, på tlf.: 4032 3400.