Erhvervsvenligheden er på det jævne i Sydsjælland

Kommunerne i Sydsjælland er heller ikke i år blandt de mest erhvervsvenlige kommuner i landet. Bedst placeret er Næstved på en 64. plads ud af de 93 kommuner, som er med i Dansk Industris årlige undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.

Efter at coronakrisen har præget hverdagen i halvandet år, er der igen fuld fart på produktionen i de sydsjællandske virksomheder. Nu er mangel på arbejdskraft og infrastruktur blandt de vigtigste udfordringer for virksomhederne.

- Kommunerne på Sydsjælland bevarer nogenlunde deres placeringer fra tidligere, og heldigvis har vi en oplevelse af, at den lokale erhvervsvenlighed står højt på dagsordenen. Vi vil i den kommende tid søge dialog med de enkelte kommuner for at få sat fokus på behovet for arbejdskraft, ligesom vi har en fælles interesse i, at infrastrukturen bliver prioriteret, siger Klaus Rønholt formand for DI Sydsjælland.

Undersøgelsen af den lokale erhvervsvenlighed bygger på svar fra virksomheder over hele landet. Men med i vurderingen er også oplysninger om skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse og meget mere.

Resultaterne er opdelt i ti kategorier. Det giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.

Næstved Kommune får ros for at satse grønt

Næstved er siden sidste år rykket 11 pladser ned af listen til en 64. plads. Men kommunen er fortsat den mest erhvervsvenlige af de sydsjællandske kommuner.

Kommunen klarer sig bedst indenfor grøn udvikling. Til gengæld går det ikke godt med at hjælpe virksomhederne med at skaffe arbejdskraft. Her er kommunen på en 90. plads blandt de 93 kommuner i undersøgelsen.

- Næstved er fint placeret i forhold til den grønne udvikling, hvor initiativer som Ressource City bliver belønnet af virksomhederne. Men virksomhederne er hårdt udfordret, når det gælder mangel på arbejdskraft, og der kan vi godt ønske os et bedre samarbejde med kommunen, siger Klaus Rønholt.

Vordingborg Kommune: Virksomhederne ønsker fokus på arbejdskraft

Vordingborg indtager en 83. plads i årets undersøgelse. Det er 6 pladser bedre end sidste år. Kommunen er bedst placeret indenfor infrastruktur og transport, hvor det bliver til en 56. plads blandt alle kommuner. Til gengæld er kommunen placeret som nr. 88 i kategorien arbejdskraft, og det er samtidig et af de områder, som virksomhederne mener, at kommunen bør prioritere.

- Det er glædeligt, at Vordingborg Kommune tager et ryk op af ranglisten, og vi ved, at kommunen har ambitioner om at være en erhvervsvenlig kommune. Vi ser frem til samarbejdet med kommunen om at skaffe arbejdskraft nok til virksomhederne, siger Klaus Rønholt.

Faxe Kommune: Virksomhederne efterlyser dialog

Faxe Kommune tog et ordentlig spring op af listen sidste år. Den placering lykkes det nogenlunde at bevare i år, hvor kommunen ligger nr. 70 på ranglisten.

Kommunen klarer sig bedst indenfor brug af private leverandører, hvor det bliver til en 43. plads. Til gengæld bliver det til en 84. plads i kategorien information og dialog med kommunen.

- Det er glædeligt, at Faxe Kommune mere eller mindre holder fast i placeringen fra sidste år. Men vi vil gerne være med til at sikre en bedre dialog mellem kommunen og virksomhederne, så vi kan sikre en bedre erhvervsvenlighed, siger Klaus Rønholt.

Stevns Kommune er god til at bruge private leverandører

Stevns Kommune rykker 7 pladser frem til en plads som nr. 66. Kommunen klarer sig bedst indenfor brug af private leverandører, hvor det bliver til en 23. plads. Tilfredsheden er dog ikke stor med infrastruktur og transport, hvor det bliver til 86. plads.

- Det er meget positivt, at Stevns Kommune klarer sig så godt, når det gælder brug af private leverandører. Det er noget, som andre kommuner kan lære af, siger Klaus Rønholt.

Se undersøgelsen her

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2021

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2021, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 12. år i træk DI laver en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • Årets undersøgelse adskiller sig fra de tidligere undersøgelser. Efter sammenlægningen af Dansk Industri og Dansk Byggeri er der blevet udarbejdet en helt ny undersøgelse med udgangspunkt i de to organisationers tidligere undersøgelser.
  • 7770 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af tre typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder, et spørgeskema til kommunaldirektører og statistik.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.

93 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt Klaus Rønholt, formand DI Sydsjælland, telefon 4041 9759, mail klaus.roenholt@lhoist.com eller presserådgiver Claus Kaae-Nielsen, telefon 2332 6829.