Erhvervspulje i frit fald

Der er kun søgt for knap en tredjedel af tilskudsmillionerne i den seneste ansøgningsrunde til Erhvervspuljen. Det er mere end en halvering siden sidste runde. TEKNIQ Arbejdsgiver opfordrer til, at man giver ansøgningsreglerne et grundigt eftersyn.
Carsten Essler Helmer, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

Mens tusinder af boligejere står på nakken af hinanden for at få de eftertragtede tilskud til energirenovering fra Bygningspuljen, så står det anderledes stille til blandt virksomhederne. Faktisk så stille, at der ved den seneste ansøgningsrunde til Erhvervspuljen kun blev søgt for 31 procent af puljens 175 millioner kroner. Det er mere end en halvering i forhold til den forrige runde, hvor ansøgningsprocenten lå på 63 procent.

”Det er stærkt problematisk, at så få får udnyttet støttemulighederne. Især med tanke på hvor stort et grønt potentiale der er ude i virksomhederne. Jeg tror ikke, problemet er manglende vilje hos de potentielle ansøgere. Men det er ganske enkelt for besværligt at søge om midlerne, og der er generelt bare brug for at gøre hele Erhvervspuljen langt mere brugervenlig,” siger Carsten Essler Helmer, konsulent hos TEKNIQ Arbejdsgiverne, som repræsenterer cirka 4.100 virksomheder indenfor el, vvs og metal.

Han opfordrer derfor til, at Energistyrelsen, der administrerer ordningen, sørger for, at midlerne i Erhvervspuljen bliver sat i arbejde.

”Det er vigtigt at komme i gang. For de CO2-reduktioner, vi henter nu, er lig med akkumulerede grønne gevinster fremadrettet. Derfor kan vi ikke være tilfredse med, at pengene bare bliver liggende i puljen for måske at komme til udbetaling på et senere tidspunkt,” siger Carsten Essler Helmer og uddyber:

”Det faktum, at Erhvervspuljen tilsyneladende er i frit fald, understreger bare, at der er behov for et grundlæggende og hurtigt eftersyn af reglerne. Vi har allerede givet input til, hvordan man kan lette ansøgningsprocessen, og vi ved, at Energistyrelsen er i gang med at kigge på mulighederne. Men der skal sættes turbo på processen, så støttekronerne kan være med til at øge tempoet på den grønne omstilling i landets virksomheder.”

Den seneste ansøgningsrunde sluttede den 30. marts, hvor 186 ansøgninger havde lagt beslag på cirka 55 millioner kroner. Den samlede pulje i år er på 600 millioner kroner (inklusive administration) fordelt på fem runder. Men meget tyder på, at Energistyrelsen får mere end almindeligt svært ved at få de mange millioner i spil.

Da puljen første gang blev lanceret i oktober sidste år, blev der søgt for 75 procent af 188 millioner kroner. I januar i år endte ansøgningsprocenten på 63 procent ud af en pulje på 175 millioner kroner. Den i forvejen lave ansøgningsprocent er så mere end halveret til 31 procent ud af 175 millioner kroner denne gang.

Næste ansøgningsrunde åbner i midten af maj.

Carsten Essler Helmer, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne – mobil: 51 96 06 89

Carsten Essler Helmer, konsulent i TEKNIQ Arbejdsgiverne.

TEKNIQ Arbejdsgiverne – Industri & Installation repræsenterer cirka 4.100 virksomheder inden for el, vvs og metal med i alt 55.000 medarbejdere og en samlet omsætning på omkring 60 mia. kr.

Arbejdsgivere og fagforbund: Fyr op under den faglige stolthed15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressemeddelelse

Unge søger i stigende grad efter meningsfulde arbejdsliv, hvor de ikke kun får en løncheck hver måned, men også bidrager til et større formål. Og her har Danmarks faglærte al mulig grund til at ranke ryggen og være stolte over det, de bidrager til samfundet med. TEKNIQ Arbejdsgiverne har derfor taget initiativ til kampagnen “Værdi Hver Dag”, der bliver bakket op af Dansk El-Forbund og Blik- og Rørarbejderforbundet.