Erhvervslivet tvivler på regeringens vilje til at fremtidssikre dansk økonomi

Erhvervslederne har ikke den store tiltro til, at regeringen kommer til at arbejde for at forhindre en økonomisk afmatning. De er særligt bekymrede for høje skatter og afgifter, som erhvervslederne anser som den største trussel for dansk økonomi. Det viser en ny pulsmåling fra PwC’s erhvervspanel.

PwC’s nye pulsmåling, Erhvervslivets ønsker til den nye regering, hvor ca. 400 erhvervsledere har svaret, viser, at erhvervslivet i lav grad eller slet ikke tror, at regeringen vil arbejde for at forhindre en afmatning af dansk økonomi. Det svarer hele 6 ud af 10 erhvervsledere. I de større virksomheder er det knap 70 % af erhvervslederne, der har den opfattelse.

“Dansk økonomi står over for reelle udfordringer på grund af handelskrig, brexit, dårlige tyske takter og global afmatning. Det er derfor bekymrende, at der ikke er den store tiltro blandt erhvervslederne til, at regeringen vil arbejde for at forhindre en afmatning af dansk økonomi,” udtaler Mogens Nørgaard Mogensen, adm. direktør og Senior Partner i PwC.

Han henviser til PwC’s CXO Survey 2019 udarbejdet i samarbejde med Dansk Erhverv, der tidligere på året viste, at hele 74 % af de danske erhvervsledere forventer, at dansk økonomi går mod en lavkonjunktur senest i 2020 bl.a. som følge af en afmatning i den europæiske økonomi.

Sparsom tillid til erhvervspolitikken
Generelt er der ifølge Pulsmålingen en begrænset tillid til regeringens erhvervspolitik: Hele 67 % af erhvervslederne svarer, at de enten har lav eller slet ingen tillid til, at regeringen vil have fokus på at skabe gode betingelser for erhvervslivet:

“Det vækker bekymring i dansk erhvervsliv, når der skabes usikkerhed om virksomhedernes rammevilkår, herunder udsigten til en øget arveafgift. Det er med til at stække investeringslysten i en tid, hvor vi tværtimod har behov for at øge incitamentet til at investere, da det er med til at holde dansk økonomi i gang og skabe danske arbejdspladser,” fastslår Mogens Nørgaard Mogensen.

Skatter og afgifter er største trussel
På erhvervslivets liste over trusler for dansk økonomi kommer “for høje skatter og afgifter” ind på en klar førsteplads (valgt af 66 % af erhvervslederne) foran “administrative byrder” (valgt af 43 %) og “begrænset adgang til kvalificeret arbejdskraft” (valgt af 42 %).

“De hidtidige udmeldinger fra regeringen har lydt på bl.a. højere aktie- og kapitalskatter, selvom vi i forvejen har den næsthøjeste aktiebeskatning i OECD, og det vil gøre det endnu sværere at tiltrække kapital til investeringer. Når regeringen samtidig vil øge arveafgiften, er det endnu et signal om, at der er forringelser for dansk erhvervsliv og dansk økonomi på vej,” siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Pulsmålingen viser desuden, at erhvervslivet ser forskning og tiltrækning af kvalificeret arbejdskraft som centrale politiske indsatsområder de kommende år. På spørgsmålet om, hvilke områder regeringen bør prioritere de næste to til fire år, peger erhvervslivet primært på behovet for at “sikre relevans i kvalitet i uddannelser og forskning” (43 %) og “sikre adgang til kvalificeret arbejdskraft” (38 %). På det punkt har erhvervslivet mere tillid til, at regeringen vil prioritere området: 67 % svarer, at de i høj eller nogen grad tror, at regeringen vil arbejde for at igangsætte eller videreføre initiativer, som skal løse udfordringen om manglende adgang til de rette kompetencer.

“Der er tiltro til, at regeringen vil søge at afhjælpe udfordringerne med den manglende adgang til kvalificeret arbejdskraft. Det er positivt, da det fortsat er et afgørende konkurrenceparameter for virksomhederne at kunne skaffe den rette arbejdskraft, hvis de også fremover skal skabe vækst og dermed bidrage til velfærden i Danmark,” slutter Mogens Nørgaard Mogensen.

Om Pulsmålingen
Ca. 400 danske erhvervsledere har deltaget i pulsmålingen "Erhvervslivets ønsker til en ny regering". Den er gennemført i perioden fra den 1. juli 2019 til den 4. september 2019, og respondenterne er blevet spurgt til deres ønsker og forventninger til den nye regering.

Malene Billund
Mobil: 51332378
Mail: malene.billund@pwc.com

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.400 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 276.000 PwC'ere i 157 lande, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er.