Erhvervslivet til regeringen: Sådan genstarter vi dansk eksport nu

Efter fire uger med intense maraton-brainstorms er otte eksport genstartsteams klar med 96 anbefalinger til, hvordan vi får gang i dansk eksport i skyggen af coronakrisen. Anbefalingerne fra erhvervslivet kan iværksættes her og nu, og det er nødvendigt, hvis vi skal kunne holde hånden under tusindvis af virksomheder og arbejdspladser, siger DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen.

Faldende international efterspørgsel, stor usikkerhed omkring udviklingen i covid-19 og den globale økonomi samt begrænsede muligheder for erhvervsrejser. Det er nogle af de helt centrale udfordringer for dansk eksport lige nu. Sådan lyder meldingen fra otte erhvervsledere, der hver repræsenterer otte forskellige brancher, som er særligt udfordret af coronakrisen.

Sammen med bl.a. Dansk Industri og fagbevægelsen præsenterer de 15. september 96 anbefalinger til, hvordan politikere og myndigheder kan yde tiltrængt førstehjælp til danske eksportvirksomheder med nye tiltag, der ikke bare afbøder krisens konsekvenser, men også afsøger nye eksportmuligheder.

- Danske virksomheder på tværs af forskellige sektorer, geografiske placeringer og størrelse har sammen bidraget med løsninger, der kan hjælpe Danmark ud af den værste eksportkrise i nyere tid. Hvis anbefalingerne bliver omdannet til konkret politik og tiltag, vil vi stå meget stærkere i den globale konkurrence, siger Lars Sandahl Sørensen.

I regeringens sommerpakke blev der afsat 485 mio. kr. til nye eksportinitiativer, som førte til, at regeringen i august nedsatte Forum for genstart af dansk eksport og de otte genstartsteams inden for produktion og grøn teknologi, life science, luftfart, mode og tekstil, turisme og oplevelsesøkonomi, fødevarer, det maritime område samt et samlet team for små- og mellemstore virksomheder.

- Vi skal gøre alt, vi overhovedet kan for at holde hånden under og udvikle danske eksportvirksomheder og de ca. 840.000 danske arbejdspladser, der er knyttet til eksporten. Dansk eksport er den vigtigste drivkraft for Danmarks vækst, velfærd og velstand, siger Lars Sandahl Sørensen.

Coronakrisen har meget store konsekvenser for dansk erhvervsliv. Alene i 2020 vurderer DI, at eksporten vil falde med ca. 10 pct. Markedslukninger har sat en stopper for mange eksporteventyr i 2020. Der er stor usikkerhed om den fremtidige udvikling i sundhedskrisen og den økonomiske krise, og den dystre prognose for dansk eksport vil sandsynligvis fortsætte i 2021, vurderer DI-topchefen.

- Når dansk eksport falder så markant, så rammer det ikke bare virksomhederne men hele Danmark og det grundlag, der sikrer vores fælles velfærd. Der er akut behov for konkret handling, hvis vi skal vende udviklingen. Nu leverer vi nogle af løsningerne, men efter 2020 vil der fortsat være behov for yderligere politiske tiltag i takt med at den globale udvikling skrider frem, siger Lars Sandahl Sørensen.

Eksportvirksomhedernes udfordringer varierer meget på tværs af brancher. Fødevaresektoren og life science-industrien er mindre konjunkturfølsomme og ramt i mindre grad end eksempelvis turisme og oplevelsesøkonomien og luftfarten. De 96 anbefalinger er designet til at holde hånden under de mest udsatte brancher, og samtidig understøtte tiltag der gør det muligt at vende nedtur til optur og kapre nye markedsandele.

- Hvis dansk erhvervsliv skal lykkes at redde eksporten, er der ikke bare brug for at vi finder løsninger på eksisterende eksportudfordringer, men at vi samtidig afsøger nye eksportmuligheder. Det handler om, at danske virksomheder og medarbejdere skal stå så stærkt i konkurrencen som overhovedet muligt.

Eksempelvis skal vi inden for alle sektorer sætte turbo på den grønne omstilling, udnytte digitaliseringens mange muligheder og lette for adgang til den globale markedsplads for erhvervsrejsende samt styrke forskning og udvikling. Derudover er der akut brug for bedre adgang til likvider og eksportkredit.

Efter mødet i dag begynder den politiske proces, som skal munde ud i en endelig fordeling af midlerne.

For yderligere kommentarer og information kontakt DI’s presserådgiver Ditte Rieland på tlf. +45 2246 7822 eller e-mail: dirh@di.dk

DI Energis årsdag 2024: Nye grønne forbindelser for Danmarks energi i fremtiden19.4.2024 10:00:27 CEST | Presseinvitation

Vi kan ikke skabe en grøn omstilling i Danmark, hvis vi ikke kan transportere den grønne energi billigt, sikkert og effektivt. I takt med etableringen af mere vedvarende energi, er der også brug for en mere udbygget, robust og moderne energiinfrastruktur, som vil blive belyst og diskuteret i et dansk og internationalt perspektiv ved DI Energis årsdag den 25. april. Pressen er inviteret til at dække det hele.

DI’s topchef: EU skal ikke kun tale om at styrke konkurrencekraften, men også gøre det18.4.2024 19:31:16 CEST | Pressemeddelelse

EU’s konkurrencekraft skal styrkes markant, så europæiske virksomheder ikke taber terræn til bl.a. amerikanske og kinesiske virksomheder. Det er EU’s stats- og regeringschefer blevet enige om ved dagens EU-topmøde. Det er helt afgørende med et øget fokus på, hvordan vi sikrer vækst, velstand og velfærd i fremtiden, mener DI’s adm. direktør, men der er i den grad også brug for handling bag ordene.