Erhvervsklima: Fremgang og tilbagegang på Lolland-Falster

Guldborgsund Kommune rykker op på ranglisten i DI’s nye erhvervsklimamåling og lander på en 31. plads. Til gengæld falder nabokommunen Lolland Kommune ned på en 69. plads, hvilket er den laveste placering i de 11 år, hvor DI har testet kommunernes erhvervsvenlighed.

- Det er glædeligt at Guldborgsund Kommune lander på en samlet 31. plads, og kommunen har nu fundet sig til rette i den bedre halvdel af skalaen. Samtidig er det skuffende, at Lolland Kommune nu rykker længere ned på pladserne, siger formand for DI Lolland-Falster adm. direktør Kim Frimann, Frimann Biler A/S og uddyber

- Vi vil ikke bruge undersøgelsen til at udstille kommunerne, men det er et redskab til, at vi sammen med kommunerne kan få en konstruktiv dialog om, hvordan vi sammen kan løfte niveauet. Vi er inde i en rigtig positiv udvikling på Lolland-Falster, og der sker rigtig meget i de kommende år. Derfor er det vigtigt, at vi i fællesskab griber de muligheder, som opstår i forbindelse med blandt andet Femern-projektet både i anlægsfasen og efterfølgende.

Fælles for kommunerne er, at virksomhederne svarer, at to af de vigtigste prioriteter for kommunerne er infrastruktur og transport samt arbejdskraft.

Guldborgsund Kommune er god til at bruge private leverandører

Samlet set opnår Guldborgsund en af sine bedste placeringer nogensinde i DI’s måling gennem nu 11 år, og kommunen klarer sig især godt, når det kommer til brug af private leverandører. I den kategori er Guldborgsund Kommunen femtebedst i Danmark.

- Netop brugen af private leverandører medvirker til den flotte placering. Når det private og offentlige samarbejder om løsningen af samfundets opgaver, er det samtidig med til at udvikle nye effektive måder at gøre tingene og en mere effektiv udnyttelse af ressourcerne til glæde for samfundet, siger Kim Frimann.

Guldborgsund Kommune ligger i bund, når det kommer til arbejdskraft, hvor kommunen indtager en 77. plads ud af 93 kommuner. Det handler blandt andet om at skaffe arbejdskraft til kommunens virksomheder og om at få flere i den arbejdsdygtige alder ud på arbejdsmarkedet.

- At vores virksomheder kan få de medarbejdere, de skal bruge, er en afgørende faktor for, at de kan få succes på Lolland-Falster. I de kommende år vil aktiviteten stige voldsomt på Lolland-Falster, og her er det vigtigt, at vi kan følge med og sikre arbejdskraft både til vores virksomheder og til anlægning af Femern-forbindelsen, siger Kim Frimann.

I Lolland Kommune er der plads til forbedring

I årets erhvervsklimamåling er Lolland Kommune faldet ned på en 69. plads og har dermed et stykke op til den øverste del af skalaen. Blandt andet taber kommunen lidt terræn på uddannelse, som er et emne, der optager både kommunen og erhvervslivet. Omvendt rykker kommunen en smule op i kategorien arbejdskraft.

- Det er vigtigt, at vi ikke taber fokus i forhold til uddannelsesområdet, som sikrer de rette kompetencer til arbejdsmarkedet. Det er udslagsgivende for at fastholde og tiltrække virksomheder og indbyggere, at Lolland Kommune har et ordentligt uddannelsestilbud, siger Kim Frimann.

Mere end hver femte virksomhed svarer, at de ’næppe’ eller ’bestemt ikke’ vil anbefale andre virksomheder at etablere sig i kommunen, hvilket er højt set i forhold til gennemsnittet blandt alle besvarelser landet over. Vurdering af kommunens image lander også på en 79. plads ud af 93 kommuner.

- Hvis vi skal have flere virksomheder til at etablere sig i Lolland Kommune, så har vi også behov for gode ambassadører blandt det eksisterende erhvervsliv. Derfor bør kommunens image til stadighed have opmærksom, når vi skal tiltrække og fastholde virksomheder i fremtiden, siger Kim Frimann.

Kommunerne viser vilje til handling

Selvom den nuværende sundhedskrise fylder meget nu, så vil det i højere grad være den grønne omstilling, som vil få et stort fokus. Der har Lolland-Falster en række fordele, som skal udnyttes i forhold til at blive et grønt vækst område, ligeledes vil Femern-projektet betyde rigtig meget for området. Ikke mindst er der behov for et skarpt fokus på at få uddannet fremtidens arbejdskraft og gøre Lolland-Falster til et attraktiv sted at uddanne sige og netop der, har Lolland Kommune og Guldborgsund Kommune indgået en ambitiøs alliance med en række aktører indenfor uddannelsesområdet.

- På Lolland-Falster skal vi gribe mulighederne, og vores kommuner spiller med i forhold til at udvikle området. Senest har kommunerne indgået en uddannelsesalliance, og det fortjener stor ros, at de griber muligheder. Ligeledes har man sammen skabt en stærk erhvervsorganisation på Lolland-Falster. Så på Lolland-Falster kender vi efterhånden vejen til udvikling, og det er at stå sammen og tage initiativ, afslutter Kim Frimann.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2020

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2020, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 11. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.616 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 323.320 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 18 % af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkeligt antal svar.

For yderligere oplysninger kontakt chefkonsulent Lars Magnus Lund Christensen, lmlc@di.dk, tlf.: 4127 2838 eller pressekoordinator Bo Hjuler, BOH@di.dk, tlf.: 3377 3819.

Mail: lmlc@di.dk
Tlf. 3377 3087