Erhvervsklima: Bornholm holder foden på speederen

Imens bornholmske virksomheder har sat ryk i beskæftigelsen de seneste år, har Bornholms erhvervsklima også haft fart på fremad med en stabil hastighed. Det viser en ny DI-undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed, hvor Bornholm fortsætter fremgang for tredje år i træk. Bornholm rykker ni pladser frem til en samlet 55. plads på DI’s rangliste over erhvervsvenlige kommuner i 2019. Samlet er Bornholm rykket 34 pladser frem siden 2016.

- Bornholmske virksomheders konkurrenceevne starter lokalt. Regionskommunen er med andre ord med til at sætte rammerne for virksomhedernes evne til at klare sig i den globale konkurrence. Derfor er det enormt positivt, at Bornholm nu for tredje år i træk har forbedret erhvervsvenligheden. Regionskommunen er blevet en bedre medspiller for øens virksomheder, og det kommer hele det bornholmske samfund til gode, siger formand for DI Bornholm Kenn Kjellberg.

Regionskommunen har lyttet til virksomhederne

I undersøgelsen angiver virksomhederne, hvilke områder kommunen bør prioritere for at styrke vækstmulighederne fremadrettet. De to højeste ønsker er bedre sagsbehandling og adgang til arbejdskraft.

Virksomhederne er blevet endnu mere tilfredse med samarbejdet med jobcentret og med kommunens indsats for at opfylde virksomhedernes behov for kvalificerede medarbejdere. Bornholm er også med i toppen, når det gælder kommunens indsats for at fastholde og tiltrække nye borgere.

- Når det går godt hos virksomhederne, er der også brug for at få flere medarbejdere, og helst med den rette uddannelse. Her må vi sige, at regionskommunen har lyttet. Bosætning spiller en vigtig rolle, men det står ikke alene. Vi glæder os for eksempel også over den nye indsats for udenlandske medarbejdere og deres familier, siger Kenn Kjellberg.

I kategorien ”Uddannelse” går Bornholm 39 pladser frem til en 18. plads. Virksomhederne kvitterer især for et godt samarbejde med folkeskolerne, og både uddannelsesniveauet og karaktersnittet ved folkeskolens afgangseksamen er løftet. Det giver rosende ord fra Kenn Kjellberg:

- UU-vejledningen har skabt et godt samarbejde med erhvervslivet, og der er lavet bedre rammer for at inddrage virksomheder i undervisningen. Jeg noterer mig også, at flere forældre i år vælger folkeskolen til. Det fortæller om et løft i kvaliteten. Nu skal der arbejdes på endnu bedre sammenhæng mellem indsatserne på øen, ikke mindst med Campus Bornholm. Der er en masse gode erfaringer at bygge videre på.

Sagsbehandling er stadig en udfordring

Det andet område, der fylder meget på virksomhedernes ønskeliste, får knap så gode vurderinger i undersøgelsen. Bornholm går 24 pladser tilbage til en samlet 57. plads i kategorien ”Kommunal sagsbehandling”.

Det er især tilfredsheden med sagsbehandlingen af byggesager, der halter bagefter. Sagsbehandlingstiderne for erhvervsbygninger overholdes i 68 pct. af tilfældene, hvilket er en forbedring på 13 pct. det seneste år. Derudover går Bornholm fem pladser tilbage til nr. 70 i kategorien ”Fysiske rammer”, der blandt andet måler tilfredshed med erhvervsgrunde med plads til udvikling og med den lokale planlægning.

- Undersøgelsen kaster lys på en velkendt udfordring med byggesagsbehandlingen. Det er godt der er opmærksomhed på det i kommunalbestyrelsens langsigtede vision, med mål om at forbedre byggesagsbehandlingen og udvikle nye attraktive erhvervsområder. Men der er brug for en hurtigere og mere fleksibel sagsbehandling snarest muligt. Virksomhedernes vækstdrømme kan ikke sættes på standby til 2028. Vi risikerer, at investeringer flytter væk fra øen, siger Kenn Kjellberg.

FAKTA OM LOKALT ERHVERVSKLIMA 2019

• DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 2019, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsklima. Det er 10. år i træk, at DI laver undersøgelsen.
  • 7.332 virksomheder inden for DI’s brancher, blandt andre produktion, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service, har svaret på undersøgelsen. Besvarelserne repræsenterer omkring 370.000 arbejdspladser, hvilket svarer til mere end 20 pct. af den private beskæftigelse.
  • Virksomhedsledernes bedømmelser vejer 2/3 af undersøgelsens resultat, mens den sidste tredjedel afgøres af statistiske faktorer som skat, grundskyldspromille, privat beskæftigelse, antal nystartede virksomheder og erhvervsfrekvens mv.
  • Resultaterne fra spørgeskemaerne og de statistiske indikatorer er opdelt i ni kategorier. De giver et billede af, hvor godt kommunerne klarer sig på forskellige områder – ud over det samlede resultat.
  • 93 ud af landets 98 kommuner er blevet bedømt. De fem mindre kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø og Fanø deltager ikke, da der ikke kan indhentes en tilstrækkelig mængde svar.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent Henrik Langgaard Lystbæk, hely@di.dk, tlf.: 2284 6867 eller pressekoordinator Ditte Rieland, dirh@di.dk, tlf.: 2246 7822

Satsning til lands, til vands og i luften udløser initiativpris til Bornholms Elektromotor31.10.2018 11:30:00 CETPressemeddelelse

Bornholm er bedst øst for Storebælt: Samarbejde om medarbejdere giver pote3.9.2018 21:30:00 CESTPressemeddelelse