Små skridt fremad for Bornholms erhvervsvenlighed

Bornholms Regionskommune kæmper videre i Dansk Industris store undersøgelse Lokal Erhvervsvenlighed 2024

Bornholms Regionskommune har taget et lille skridt op ad ranglisten i Dansk Industris (DI) landsdækkende undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024. Efter sidste års bundplacering er der nu små tegn på fremgang.

I år indtager Bornholms Regionskommune plads nummer 89 blandt de 91 kommuner, som undersøgelsen omfatter. Regionalforeningsleder for DI Bornholm, Michael Almeborg, ser resultaterne som et skridt i den rigtige retning, men har samtidigt svært ved at mane begejstringen frem:

- Som repræsentant for erhvervslivet på Bornholm er jeg glad for at se, at vi har bevæget os væk fra sidstepladsen. Men selvom vi ser en lille fremgang, befinder Bornholm sig fortsat i den absolutte bund blandt landets kommuner. Og det er selvfølgelig ikke godt nok. Øens virksomheder er fundamentet for arbejdspladser og dermed også indtægter til at finansiere borgernes velfærd, så det er helt afgørende for både indbyggere og virksomheder, at de lokale erhvervsvilkår forbedres.

Fremgang og udfordringer

En af de mest bemærkelsesværdige forbedringer er i kategorien ”Uddannelse”, hvor Bornholm er sprunget fra en 53. plads i 2023 til en imponerende 13. plads i 2024. I kategorien trækkes Bornholm særligt op af, at andelen af elever, der søger ind på en erhvervsuddannelse, er steget markant. Knap 23 procent af folkeskolernes afgangselever søgte i 2023 ind på en erhvervsuddannelse, mens andelen steg til mere end 30 procent i 2024.

- Det er overordentlig positivt, at Bornholms Regionskommune i år klarer sig markant bedre i kategorien ”Uddannelse”. Det er helt afgørende for de bornholmske virksomheder, at vi har kvalificerede medarbejdere, og særligt faglærte er en mangelvare. Vi kan derfor være stolte af, at så mange unge bornholmere har valgt en erhvervsuddannelse, siger Michael Almeborg.

Der er dog fortsat områder, hvor Bornholm halter bagefter. Sagsbehandling er en af de kategorier, hvor kommunen stadig kæmper, selvom der er sket en forbedring fra en 91. plads til en 76. plads. Og det er stadig ikke godt nok, mener bestyrelsesleder for DI Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, der repræsenterer byggevirksomhederne på Bornholm. De oplever ofte at løbe panden mod en mur hos kommunen:

- Selvom vi ser en forbedring, er 76. pladsen i sagsbehandling ikke tilfredsstillende. Vi skal fortsat arbejde på at gøre sagsbehandlingen mere effektiv, så regionskommunen ikke bliver stopklods for øens udvikling. Her kan vi lære af kommuner som Odder og Svendborg, der har formået at nedbringe sagsbehandlingstiden for bl.a. byggesager betydeligt, siger bestyrelseslederen.

Kategorierne ”Brug af private leverandører” og ”Digitale rammer” er to områder, hvor Bornholm ligger lavest blandt alle kommuner med en bundplacering som nummer 91 i begge kategorier. Det viser, at der er et stort potentiale for forbedringer.

- I DI Bornholm ser vi undersøgelsen som en mulighed for at identificere områder med forbedringspotentiale frem for at udpege ”skyldige”. Vores mål er at sikre, at Bornholm forbliver et attraktivt sted både at bo og drive virksomhed, så vi kan opretholde et velfungerende og velstående øsamfund nu og i fremtiden. Vi ser frem til at samarbejde med kommunen for at skabe bedre rammer for vækst og udvikling i det private erhvervsliv. For vi må konstatere, at der er et stykke vej endnu trods forbedringerne, siger Michael Almeborg.

FAKTA OM LOKAL ERHVERVSVENLIGHED 2024

• DI’s undersøgelse, Lokal Erhvervsvenlighed 2024, er Danmarks største undersøgelse af kommunernes erhvervsvenlighed. Det er 15. år i træk DI foretager en undersøgelse af den lokale erhvervsvenlighed.
  • 7.479 virksomheder indenfor DI’s brancher, blandt andet fremstilling, byggeri, transport, fødevarer, engroshandel, rådgivning og service har svaret på undersøgelsen.
  • Undersøgelsen er sammensat af to typer af indikatorer: Et spørgeskema til virksomheder og statistik. Typerne af indikatorer vægter 50/50 i kategorierne.
  • Resultaterne er opdelt i ti kategorier, der belyser forskellige centrale områder i de lokale erhvervsvilkår. Dette gør det muligt at se, hvordan kommunerne klarer sig på forskellige områder og ikke kun samlet set.
  • 91 ud af landets 98 kommuner er inkluderet i undersøgelsen. De syv kommuner Samsø, Langeland, Ærø, Læsø, Dragør, Vallensbæk og Fanø deltager ikke, da det ikke er muligt at indhente et tilstrækkeligt antal svar i disse kommuner.

For yderligere information kontakt:

Regionalforeningsleder for DI Bornholm, Michael Almeborg, tlf.: 2142 8333, bestyrelsesleder for DI Byggeri Bornholm, Jens Koefoed, tlf.: 2014 2888, konsulent for DI Bornholm, Lotte Jespersen, tlf.: 5213 2380, presserådgiver i DI, Nis Peder Kolby, tlf.: 4032 3400.