Erhvervshus Midtjylland vinder igen operatørskabet på det populære SMV:Digital program

Erhvervshus Midtjylland har siden det landsdækkende SMV:Digital program blev søsat i 2018 været operatør – og den rolle fastholdes frem til 2023. Det er netop afgjort af Erhvervsstyrelsen, der i januar sendte operatørskabet på programmet i udbud.
Søren Olesen, formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse

SMV:Digital hjælper små og mellemstore virksomheder i hele landet i gang med at udnytte de forretningsmæssige muligheder inden for digital omstilling, e-handel, grøn digital omstilling og e-eksport.

Og der er gode nyheder både for dem og for det store netværk af private rådgivere, der er tilknyttet eller ønsker at blive tilknyttet programmet. I perioden 2021-2023 forventes der nemlig at tilgå 120 mio. kr. i tilskud til privat rådgivning under SMV:Digital til små og mellemstore virksomheder inden for alle brancher.

Tilskudspuljen kan desuden i perioden forøges med op til 150%, hvilket betyder, at den maksimale pulje som Erhvervshus Midtjylland skal administrere, kan være på op til 300 mio. kr. i perioden.

I Erhvervshus Midtjylland glæder man sig over, at opgaven bliver i huset:

”Vi har været med til at bygge programmet op og forme det, så det er så nemt som muligt for virksomhederne at ansøge om tilskud og for de private rådgivere at blive tilknyttet i vores database. Det er blevet et stort setup, for programmet er i løbet af sin levetid blevet meget populært – og det er jeg stolt over, at vi i Erhvervshus Midtjylland har en aktie i. Derfor ser jeg det også som en anerkendelse, at vi igen vinder operatørskabet,” siger formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse Søren Olesen.

Digitalisering er en afgørende faktor for virksomheders udvikling og overlevelse, og et stigende antal små og mellemstore virksomheder inden for alle brancher har de seneste år fået mod på at tage det endelige skridt mod at søsætte digitale udviklingsprojekter.

Derfor opfordrer Erhvervshus Midtjylland også private rådgivere, der har erfaring med og speciale i enten digital omstilling, e-handel, grøn digital omstilling eller e-eksport til at oprette deres CV i SMV:Digitals rådgiverdatabase, så viften af private rådgivere, der kan vælges gennem SMV:Digital, tilgodeser alle virksomheders behov for privat rådgivning.

Erhvervshus Midtjylland glæder sig endvidere til at fortsætte det gode samarbejde med de øvrige erhvervshuse, lokale aktører, klynger og private rådgivere, der alle er med til at udbrede kendskabet til mulighederne i SMV:Digital til glæde for virksomhederne.

Fakta om SMV:Digital

• SMV:Digital er målrettet små og mellemstore virksomheder. I perioden 2018-2021 har virksomheder kunne søge om tilskudsvouchers til privat rådgivning på 25.000 kr., 100.000 kr. samt en tilskudsvoucher på op til 250.000 kr. til investerings- og rådgivningsstøtte.

• SMV:Digital udrulles landsdækkende med Erhvervshus Midtjylland som operatør og i øvrigt i samarbejde med de øvrige Erhvervshuse.

• SMV:Digital har i perioden 2018-2021 modtaget over 2.900 ansøgninger om tilskud til privatrådgivning.

• I perioden 2018-2021 har SMV:Digital bevilget tilskud til over 1.500 virksomheder, der har styrket deres konkurrenceevne gennem digitaliseringsprojekter indenfor digital omstilling, e-handel, grøn digital omstilling og e-eksport.

• Nærmere information om kommende pulje bliver opdateret på www.smvdigital.dk, når datoen er fastlagt.

Fakta om Erhvervshus Midtjyllands nationale operatørfunktioner

Erhvervshus Midtjylland er ud over SMV:Digital også operatør på de nationale programmer:

• Early Warning (hjælp til kriseramte virksomheder)
  • SMV:International (hjælp til eksport/internationalisering)

Søren Olesen, formand for Erhvervshus Midtjyllands bestyrelse