Erhvervshus Midtjylland: Flest mulige midtjyske virksomheder skal have del i de 600 millioner

Inden længe kan midtjyske virksomheder søge om tilskud til blandt andet digitalisering og grøn omstilling gennem det ambitiøse Virksomhedsprogram, som regeringen har søsat som et rygstød til små- og mellemstore virksomheder ovenpå COVID-19 krisen.
Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland

Virksomhedsprogrammet har i alt 600 millioner til udmøntning, og programmet spænder vidt, for virksomhederne kan søge tilskud til vækst- og forretningsudvikling, grøn og digital omstilling, internationalisering samt kompetenceudvikling og indkøb af konkret teknologi, produktionsudstyr og software:

-”Det er historisk mange penge, der bliver investeret i den videre udvikling af erhvervslivet på kort tid. Det er en gylden mulighed for de midtjyske virksomheder til at styrke deres forretning og sætte skub i arbejdet med f.eks. grøn omstilling, med et digitalt projekt eller indtræde et nyt marked”, siger Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland.

Det seneste halvandet år har været en usikker tid at drive virksomhed i, og nogle virksomheder har oplevet at miste omsætning i perioder, hvilket har sat investeringer og nye forretningsplaner på standby. Endelig kan de fleste virksomheder nu ånde lettet op og begynde at tænke fremad:

- "Vi mærker allerede nu stor opmærksomhed omkring Virksomhedsprogrammet og de fire spor. Jeg er ikke i tvivl om, at pengene meget hurtigt bliver brugt”, understreger Erik Krarup

Erfaringsmæssigt er midtjyske virksomheder gode til at anvende og omsætte store rammeprogrammer med tilskud til køb af rådgivning. Gennem en årrække har der været regionale udviklingsprogrammer med et lignende sigte; udvikling af små og mellemstore virksomheder. Erhvervshuset forventer også, at en stor del af midlerne fra det nye Virksomhedsprogram havner hos midtjyske virksomheder - forventeligt minimum 150 – 200 millioner af de 600 millioner kroner.

Derfor opfordrer Erhvervshus Midtjylland til, at midtjyske virksomheder allerede nu overvejer, om de vil ansøge om tilskud i et af de fire spor, der åbner for ansøgninger i den kommende tid, og eventuelt søger råd og vejledning hos erhvervshuset. Fra den 6. september og frem afholder Erhvervshus Midtjylland en række webinarer om Virksomhedsprogrammets muligheder, hvor interesserede virksomheder kan deltage.

Virksomhedsprogrammet udrulles i et samarbejde mellem af landets seks Erhvervshuse. Erhvervshus Midtjylland er derudover operatør for det digitale spor, der udrulles under det populære SMV:Digital program, og alene til dette spor er der afsat 120 millioner kroner.

Fakta om Virksomhedsprogrammet
Midlerne kommer fra et genopretningsprogram fra EU - det såkaldte REACT-EU-program - som skal afhjælpe konsekvenserne af COVID-19 og understøtte en grøn og digital genstart. Midlerne fra Virksomhedsprogrammets fire spor kan søges af virksomheder over hele landet.

I den kommende tid åbnes der for ansøgning til følgende dele af programmet.

• SMV:Eksport: indeholder tilskud til rådgivning til udvikling af eksportplan, tilskud til egne eksportmedarbejdere og tilskud til en medarbejder i udlandet eksempelvis til at opbygge salgsnetværk på målmarkedet (employer of record).
    Åbner for ansøgning 7. september.

• SMV:Vækstpilot: indeholder mulighed for ansættelse af en ledig vækstpilot (lige fra en faglært til en højtuddannet) Vækstpiloten ansættes i 6 mdr. på ordinære vilkår - virksomheden får dækket 50 pct. af omkostninger (dog max. 15.000 kr./mdr.)
    Åbner for ansøgning 15. september.

• SMV:Digital: indeholder tilskudsvouchers til køb af rådgivning omkring digital omstilling; desuden indeholder programmet en række kompetenceudviklingsmuligheder samt mulighed for tilskud til investering i udstyr, maskiner, software mv. Tilskudsvouchers op til 250.000 kr.
    Åbner for ansøgning 27. september.

• SMV:Grøn: indeholder vouchers til rådgivning, kompetenceudvikling og investeringer i udstyr, maskiner mv. som understøtter jeres grønne udvikling. Tilskudsvouchers op til 250.000 kr.
    Åbner for ansøgning 11. oktober.

Der er reserveret 60 mio. kr. til en GENSTART pulje til virksomheder, som er hårdt ramte af COVID-19-krisen. Dette spor afventer imidlertid udrulningen af Regeringens Omstillingspulje.

Desuden er der en reserve i Virksomhedsprogrammet på kr. 190 millioner, som vil blive udrullet, når de første puljer er ansøgt.

Erik Krarup, Direktør i Erhvervshus Midtjylland