Erfaren fængselsbetjent fra Jyderup er bekymret for de nye betjente

Jyderup Fængsel står på kanten til at blive kvindefængsel og ligger i byggerod. Samtidig presser personalemanglen unge som gamle. Fængselsbetjent Lise-Lotte Larsen har været i fængslet siden 1988. Nu frygter hun for dets fremtid.
Ophavsret:Fængselsforbundet

Jyderup Fængsel er ét stort byggerod, fordi det er ved at blive omdannet til kvindefængsel.

"Vi lukker mange håndværkere ind og ud hver dag,” siger Lise-Lotte Larsen.

Der er 60 fængselsbetjente i Jyderup Fængsel til 145 pladser.

Der er overflod af både indsatte og beordrede vagter, mens det kniber med at få fængselsbetjente nok til at drive fængslet inden for almindelig arbejdstid.

”Jeg brændte sammen, så jeg blev nødt til at få en lægeerklæring mod at arbejde over. Jeg kunne ikke mere. Jeg vil gerne passe mit arbejde, men jeg kan ikke mere end 37 timer,” siger Lise-Lotte Larsen.

Hun er 58 år og har været i Jyderup Fængsel siden 1988 og oplever, at alt det, hun har været med til at bygge op gennem tiden falder fra hinanden nu, fordi der ikke er betjente og værkmestre nok til at løfte opgaven.

”Jeg ved ikke, hvordan vi skal klare bemandingen, når det falder på plads med kvindefængslet. Jeg har set kollegaer bryde sammen efter dobbeltvagter, der er ikke noget privatliv tilbage, og folk søger væk,” siger hun og er særligt bekymret for de unge: ”Jeg er bekymret for vores prøvebetjente. Om de kan holde til det. Det er dem, der skal sikre vores fremtid, men de kan så let som ingenting gå udenfor og få et job til bedre løn og uden fast overarbejde,” siger hun.

Jeg vil gerne have et liv
Christina Elkjær begyndte som prøvebetjent i januar 2020, og hun er også mærket af det daglige pres.

”Det er ikke sjovt at gå på arbejde lige nu. Vi styrter rundt. Der er kaos med håndværkere, og vi har ondt i maven, fordi vi ikke ved, hvornår vi kommer hjem igen. Jeg har frivilligt taget fire ekstravagter i september, på den måde kan jeg være med til at planlægge, hvornår jeg arbejder ekstra. Men jeg er allerede blevet beordret én mere. Jeg har fået otte dage i streg, 71 timer, én fridag og så det samme igen. Én fridag er ofte ikke nok til at blive mentalt klar igen. Jeg brænder sammen inde i mit hoved, hvis jeg skal tage flere ekstravagter. Jeg vil gerne have et liv ved siden af også,” siger hun.

Christina Elkjær deler Lise-Lotte Larsens bekymring for eleverne.

”Der er et stort frafald blandt prøvebetjentene, og det gør mig nervøs, for det er os, der skal bære fængslet videre,” siger hun.

Ophavsret:Fængselsforbundet