Er forsikringen på plads, når du udlejer din bolig i sommerferien?

Mange vælger at udleje deres lejlighed eller fritidshus i sommerferien for at tjene en ekstra skilling, men det kan i værste fald komme til at koste dig penge, hvis ikke der er styr på forsikringen.

Forestil dig, at du har lejet din bolig ud i sommerferien og kommer hjem til en lejlighed, hvor fladskærmen er stjålet og der er graffiti på væggene, så kan det være dig selv, der hænger på regningen.

Det er derfor meget vigtigt at være opmærksom på, hvordan din bolig eller fritidsbolig er forsikret, før du lejer den ud, og så skal du være opmærksom på, at der er forskel på sommerhuse, parcelhuse og lejligheder.

”Det vigtigste vi kan sige, det er: Tjek udlejningsbetingelserne, tjek dine forsikringer og tag fat i dit forsikringsselskab, hvis du er i tvivl. For det kan være lidt af en jungle at finde rundt i, siger Hjalte Thorgrimsen Laursen, direktør for produkt, pris og portefølje i Codan og Alm. Brand i Alm. Brand Group.

Når du lejer sommerhus eller dit hus ud.

Som udgangspunkt dækker dine normale forsikringer, hvis der skulle opstå skader på huset, eller hvis du får indbrud, mens huset er lejet ud.

Til gengæld er du som udlejer ikke dækket af din indboforsikring, hvis lejeren ødelægger noget i boligen, stjæler noget, eller er skyld i skader. Heller ikke, hvis der spildes rødvin på det lyse gulvtæppe.

”Hvis du udlejer dit hus, fritidshus eller kolonihavehus, så er det en rigtig god i idé at tilvælge ”ferieudlejning” til sin forsikring. Så er du dækket, hvis lejer stjæler eller ødelægger noget i huset,” siger Hjalte Thorgrimsen Laursen.

Vær opmærksom på aflysninger

En anden ting, du som udlejer skal være opmærksom på, det er din kontrakt med udlejningsbureauet, hvis du er nødt til at aflyse en udlejning eller ikke leverer huset i den stand, du har lovet. Kort sagt, hvis huset af den ene eller anden grund ikke er til at flytte ind i, fordi det er beskadiget, beskidt eller har mangler.

Mange udlejningsbureauer har føjet ind i kontrakten, at de skal have erstatning for avance og for at finde en ny bolig til feriegæsterne. Det gælder også, hvis du må aflyse på grund af en pludselig opstået skade som fx en vandskade, som du ikke selv er skyld i.

”Der er udlejningsbureauer, der sender regningen direkte videre til fritidshusejere, der må aflyse en udlejning, lige meget hvad årsagen er. Og tre ugers leje i sommerferien kan altså blive en del tusinde kroner, som forsikringen ikke dækker, siger Hjalte Thorgrimsen Laursen

Dine ting er ikke dækket i lejligheden

Når du udlejer din lejlighed, er det lidt en anden sag. For her kan man ikke tilkøbe ferieudlejning til sin dækning. Derfor så er dine ting i lejligheden ikke dækket, hvis dine udlejere ødelægger eller stjæler noget.

Men der er andre muligheder.

Airbnb tilbyder for eksempel en såkaldt ’værtsgaranti’, der dækker skader for op til et vist beløb, dog ikke tyveri af blandt andet værdipapirer, smykker og kunst. Airbnb gør selv opmærksom på, at værtsgarantien ikke erstatter en indboforsikring, men derimod skal ses som et supplement.

Man bør undersøge nøje, hvilke garantier og forsikringer de enkelte udlejningstjenester tilbyder, da der ikke gælder bestemte regler for området. Det betyder, at der er stor forskel udlejningstjenester imellem.

Forskel på at låne og leje

Låner du dit sommerhus eller din lejlighed ud til venner eller bekendte uden nogen form for lejekontrakt, dækkes der ikke for tyveri og hærværk, men opstår der fx en storm-, vand- eller brandskade vil det være dækket.

Gode råd til dig som lejer eller udlejer

1. Lav en lejekontrakt, og aftal et depositum

2. Gør dig som lejer klart, hvad der er aftalt i lejekontrakten.

3. Tjek hvordan din forsikring dækker, hvis der skulle ske skader på din bolig eller inventar forårsaget af lejere.

4. Undersøg nøje udlejningstjenestens garantier og forsikringer – der er meget stor forskel på, hvad de tilbyder som tillæg til din egen forsikring.

5. Spørg ind til dem, der ønsker at leje din bolig – hvem er de, hvilken rejse er de på, har de en forsikring osv. Så får du et bedre billede af, hvem du udlejer din bolig til.

6. Pak værdigenstande væk – både ting af stor affektionsværdi samt kontanter, smykker, kunst med videre, der hverken dækkes af indboforsikringen eller udlejningstjenesterne.

Codan Forsikring har cirka 250.000 danske husstande og 50.000 små og store virksomheder som kunder. Codan Forsikring er i dag ejet 50% af den canadiske forsikringskoncern Intact Financial Corporation og 50% af danske Tryg A/S. Læs mere om Codan på www.codan.dk.