YouGov Denmark

Er Eurovision stadig en folkefest blandt danskerne?

Del

Storslåede sceneshows og dramatiske kærlighedsballader… Den 18. maj 2019 finder den 64. Eurovision Song Contest sted, og for første gang vil det blive afholdt i Tel Aviv, Israel. YouGov har undersøgt europæernes holdninger til den internationale sangkonkurrence.

Image: Getty
Image: Getty

Danmark har en lang historie i Eurovision, og for mange trofaste seere i de danske hjem, er det en tradition at samles, når den europæiske sangkonkurrence bliver afholdt - og det tyder ikke på, at dette års Eurovision bliver en undtagelse.

Skal du se Eurovision Song Contest?

1 ud af 3 danskere regner med at følge med, når konkurrencen løber af stablen, mens vores nordiske naboer forventes at have den største andel af seere sammenlignet med resten af Europa.

Eurovision i Danmark er på niveau med Tyskland, her ser hver tredje med (36%), mens Eurovision er mindst populært i Frankrig (26%) og Storbritannien (23%), hvor kun hver fjerde ser med.

Mange nordboere anser også den internationale sangkonkurrencen for at være en stor begivenhed i deres land.

Hvor stor en begivenhed er Eurovision Song Contest i dit land?

Eurovision er størst i Sverige. Her mener mere end hver anden (56%), at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhed. I Norge deler næsten hver anden nordmand (48%) samme opfattelse. I Danmark og Finland mener mere end 2 ud af 5 (43% i Danmark og 44% i Finland), at Eurovision er en stor eller forholdsvis stor begivenhed i deres land. Til sammenligning er det bare 22% i Frankrig, 23% i Storbritannien.

Hvorfor ser vi Eurovision?

1 ud af 6 danskere (15%) svarer, at årsagen, til at de ser Eurovision, er, at de kan lide musikken. 2 ud af 5 (19%) kan lide konkurrencen mellem landene, og 18% svarer, at de kan lide at se, hvordan andre landes deltagere performer i konkurrencen.

Den mest udbredte årsag til at se Eurovision i de danske stuer er dog, at venner/familie også ser det (21%). Det sociale aspekt og traditionerne spiller altså en vigtig rolle, når danskerne skal se Eurovision.

Se alle resultaterne her

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Image: Getty
Image: Getty
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.
Download
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.
Undersøgelsen er baseret på interview med repræsentativt udvalgte personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 8.-23. april 2019. Heraf 1693 i Storbritannien, 2051 i Tyskland, 1004 i Frankrig, 1004 i Danmark, 1006 i Sverige, 1007 i Finland og 1004 i Norge.
Download

Links

Information om YouGov Denmark

YouGov Denmark
YouGov Denmark
Klosterstræde 9
1157 København K

What the world thinks

YouGov er en international data- og markedsanalysekoncern. Vores kerneydelse er meningsmålinger, som kommer fra vores meget engagerede panel på 6 millioner mennesker over hele verden. Vi kombinerer denne kontinuerlige datastrøm med vores ekspertise inden for dybdegående research og indgående kendskab til branchen i en systematisk research- og marketingkontekst.

Vores udvalg af syndikerede, egenudviklede dataprodukter omfatter YouGov BrandIndex, den daglige brandtracker, og YouGov Profiles, som er vores segmenterings- og profileringsværktøj. Den markedsledende YouGov Omnibus giver hurtigt og omkostningseffektivt svar på research-spørgsmål fra hele befolkningen eller udvalgte målgrupper. Vi tilbyder også en bred vifte af kvantitative og kvalitative services, som skræddersyes af vores specialistteams med henblik på at opfylde vores kunders specifikke behov.

Med panelmedlemmer i 38 lande er YouGovs internationale markedsanalysenetværk et af de ti største i verden.

Følg pressemeddelelser fra YouGov Denmark

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra YouGov Denmark

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum