Er det noe galt med dagens læring på videregående skole tatt i betraktning at tusenvis av elever hver dag oppsøker leksehjelp fra vårt tech-selskap?

Dette debattinnlegget er skrevet av Simon Nygård, partner og en av grunnleggerne av tech-selskapet Inspio, som er en læringsplattform hvor elever på videregående kan laste ned oppgaver til inspirasjon og hjelp.

Mitt tech-selskap Inspio – som jeg driver sammen med to andre – har eksistert i Danmark siden 2018, og i løpet av denne tiden har vi opplevd en stor interesse for det vi selger. Faktisk så stor interesse at vi i dag også er å finne i Norge, Sverige, Finland, Storbritannia, Tyskland og Nederland.

Vi setter selvsagt pris på interessen, men likevel lurer jeg på om det er noe galt med dagens læring på videregående sett i lys av at flere tusen elever velger å oppsøke hjelp fra vårt selskap?

Her tenker jeg på om lærerne ikke forklarer elevene stoffet grundig nok. Og kanskje er det for mye fokus på teori, og for lite fokus på hvordan man egentlig skriver en fengende oppgave. Dette kan være alt fra hvordan en oppgave bygges opp på en god måte, til hvordan man skriver en god innledning slik at oppgaven blir oversiktlig og lett å lese.

Da jeg gikk på videregående, oppsøkte jeg for det meste hjelp til oppbygging av oppgaver, og jeg la spesielt merke til hvilke ord andre elever på videregående hadde brukt i oppgaveformidlingen.

Jeg stusser også over at det finnes mange tusen studenter i andre land som også leter etter hjelp. Kanskje problemet er mer universelt? Jeg tenker også på hva man gjorde i gamle dager før internett og selskaper som Inspio kom inn i bildet. Da kunne man jo bare få hjelp fra foreldre, venner eller noen andre. Og de eldre generasjonene klarte seg vel like bra på skolen som de nåværende gjør, eller hva?

Det kan også hende at selskapet vårt bare er en liten hjelpende hånd til elevene på videregående, og at læringen der generelt sett er god nok. Men jeg synes likevel at dette er et perspektiv som er verdt å tenke over.

Om Bonzer

Om Inspio

Inspio ønsker å gjøre læringen i Videregående skole enklere ved å fjerne frustrasjon forbundet med å lære nytt stoff, samt bidra til å gjenskape læringsglede. Målet er å gjøre læring enkelt, morsomt og forståelig. Plattformen er utviklet for at det skal være intuitivt og lett å navigere seg rundt, slik at du enkelt finner det du leter etter - enten det er hjelp med fag eller notater.

Følg pressemeldinger fra Bonzer

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bonzer på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bonzer