EP-valget drukner: De bestemmer mere end du tror

Europaparlamentsvalget, som skal afgøres på søndag, drukner i Folketingsvalget. Det er dybt bekymrende, at folk ikke ved, hvor meget det betyder, siger politisk konsulent i Krifa.

Det er ikke til at se kandidaterne for bare valgplakater i lygtepælene landet over. Kandidater til Europa Parlamentsvalget (EP, red.) og Folketinget hænger i én stor pærevælling, og det er så godt som umuligt at skelne imellem, hvem der stiller op til ene og det andet.

- Det var længe ventet, da Lars Løkke Rasmussen udskrev valg i begyndelsen af maj. Men det var en mavepuster for EP-valget, fordi Folketingsvalget optager stort set alt spalteplads og alle nyhedsflader, siger Krifas politiske konsulent Rolf Weber, og fortsætter:

- Og hvis der er noget, EP-valget har brug for, så er det spalteplads. Der er historisk set færre, der stemmer til EP, fordi det kan være svært at forholde sig til. For mange danskere er EU langt væk, og de tænker ikke, at det berører dem. Men her tager danskerne grueligt fejl.

Betalt ferie til nyuddannede
- EU har i løbet af årene lavet mange aftaler, der har stor betydning for Danmark – også når det kommer til vores arbejdsmarked, selvom vi har den danske model, siger Rolf Weber.

Den nye ferielov, hvor overgangsperioden allerede begynder til september, er blandt andet kommet i kraft af beslutninger i EU. Her har parlamentet vedtaget, at man som nyuddannet har ret til betalt ferie fra allerførste arbejdsdag – og det kaldte på ændringer i den danske ferielov, før det kunne efterleves.

Derudover har en dugfrisk dom afgjort, at alle arbejdsgivere i EU skal til at dokumentere hver enkelt medarbejders arbejdstid.

- Lige som ved Folketingsvalget er der stor forskel på, hvad kandidaterne mener, og deres politiske beslutninger kan få store konsekvenser for din hverdag. Det er derfor vigtigt for demokratiet, at alle sætter deres kryds, så de danske EU-parlamentarikeres politik afspejler flertallets holdninger, siger Krifas politiske konsulent.

Beskytter dig mod forskelsbehandling
- Den danske model er fundamentet for det arbejdsmarked, vi har i Danmark. Men EU har fx sørget for, at du som minimum er sikret den samme løn som fastansatte, hvis du er vikar. Det er også EU, der har vedtaget, at du ikke må blive forskelsbehandlet på din arbejdsplads på baggrund af religion, alder, seksuel orientering og handikap, siger Rolf Weber, og fortsætter:

- Så hop op af sofaen og ned i stemmeboksen på søndag – uanset om du er til mere EU eller mindre EU. Hvis ikke for din egen skyld, så for demokratiets.

Fem ting, som EU har bestemt:

- Du skal som minimum have samme løn som fastansatte, hvis du er vikar.

- Du må ikke blive forskelsbehandlet på din arbejdsplads ud fra religion, alder, seksuel orientering og handikap.

- Du må ikke arbejde mere end 48 timer om ugen i gennemsnit over 4 måneder.

- Du har som nyuddannet ret til betalt ferie.

- Du får som nybagt far ret til to måneders barselsorlov.

Pressekontakt: Mette Christiansen, mech@krifa.dk, 28344319