Eniig Varme søger kandidater til bestyrelsen

Fra den 10. til den 24. september 2018 afholder Eniig Varme valg til bestyrelsen. Det lokale fjernvarmeselskab skal bruge to nye bestyrelsesmedlemmer, valgt af varmeforbrugerne i Herning, og interesserede opfordres til at stille op som kandidat.

Nu får varmeforbrugerne i Herning mulighed for at få større indflydelse på deres fjernvarmeselskab. Eniig Varme afholder til efteråret forbrugervalg til bestyrelsen. De nye bestyrelsesmedlemmer skal være med til at bringe Eniig Varme ind i fremtiden og medvirke til, at det bliver endnu mere attraktivt af være fjernvarmekunde i Herning.

- Vi går en spændende tid i møde med stor politisk bevågenhed omkring fjernvarmesektoren, hvor vi i fællesskab skal bevare fokus på høj forsyningssikkerhed, attraktive priser og grøn omstilling. Det er en både stor og vigtig opgave for bestyrelsen i Eniig Varme at sikre en effektiv og omkostningsbevidst drift af selskabet, og vi håber at kunne tiltrække kandidater, som vil gøre en indsats for at gøre en forskel for fjernvarmen i Herning, fortæller Erling V. Klemmensen, som er chef i Eniig Varme.

Ved udgangen af 2017 overtog Eniig Herning Kommunes ejerandel på 34,4% af fjernvarmeselskabet, og de nye forbrugervalgte bestyrelsesmedlemmer skal således erstatte de to medlemmer, som var udpeget af Herning Kommune. Bestyrelsen i Eniig Varme kommer fremadrettet til at bestå af seks medlemmer – de to forbrugerrepræsentanter og fire medlemmer udpeget af Eniig. De nye bestyrelsesmedlemmer vælges for en periode, som løber indtil den ordinære generalforsamling i foråret 2021.

- En af opgaverne i bestyrelsen er at godkende fastsættelsen af det kommende års varmetariffer, og prisen på fjernvarmen har naturligvis stor betydning for vores kunder. I indeværende år har vi faktisk sat prisen ned med over 3.000 kr. årligt for en standardhusstand, hvilket placerer Eniig Varme i den billigste fjerdedel blandt landets fjernvarmeselskaber. Uden at gå på kompromis med den miljømæssige bæredygtighed i varmeproduktionen på Herningværket, hvor mere end 90 % af varmen produceres på biomasse, pointerer Erling V. Klemmensen.

Eniig er et af landets største andelsejede energiselskab med knap 400.000 andelshavere i Midt- og Nordjylland – og cirka 19.000 fjernvarmekunder i Herning-området. Eniig investerer årligt 35-40 millioner kr. i varmeforsyningen i Herning og har netop indgået en ny 15-årig aftale med Ørsted om levering af varme fra Herningværket. I foråret blev første spadestik taget til etablering af et røggaskølingsanlæg, der skal reducere brændselsforbruget med 20% og således gøre varmeproduktionen endnu mere effektiv og bæredygtig.

Alle interesserede kandidater skal registrere deres kandidatur senest den 4. juli og kan finde yderligere information om valget på eniig.dk/varmevalg.

For yderligere information
Erling V. Klemmensen, chef for Eniig Varme, tlf. 2032 5440

Eniigs årsregnskab 2017: Et godt år med besparelser for den enkelte andelshaver18.5.2018 11:06pressemeddelelse

2017 satte et endeligt punktum for den fusion, der skabte Eniig. Det blev samtidig året, hvor energiselskabet høstede de første fusionssynergier til gavn for andelshaverne. Trods omfattende fusionsomkostninger og tarifnedsættelser opnåede Eniig, med en omsætning på 3,7 mia. kr., et driftsresultat før afskrivninger (EBITDA) på 910 mio. kr. og et resultat efter skat på 177 mio. kr.