Eniig i samarbejde om CO2-neutral bus i Aalborg

Sammen med Aalborg Kommune, Nordjyllands Trafikselskab, House of Energy og den kinesiske batteriproducent Aowei har Eniig netop sat gang i en test af eldrevne bybusser i Aalborg. Batterierne er ikke almindelige lithium-ion batterier, men superkondensatorer, som lades op ved bussernes endestationer.
Aalborgs CO2-neutrale elbus. Foto: House of Energy

En af de største syndere på klimaområdet er transportbranchen, hvor der findes et stort potentiale for forbedringer i forhold til energibesparende og klimavenlige løsninger. En voksende del af vores elektricitet produceres af vedvarende energikilder som sol og vind, men indtil videre har lagring af den producerede strøm og hurtig opladning af køretøjerne været en udfordring, hvilket har givet den eldrevne transport konkurrencemæssige udfordringer.

Nu er der imidlertid håb forude. På forsøgsbasis har Aalborg Kommune netop indsat en såkaldt superkondensatorbaseret el-bus på ruten mellem Sigrid Undsets Vej og Aalborg Lufthavn i en testperiode på foreløbig seks måneder. Bussen er installeret med en 40 kWh superkondensator, der giver bussen en rækkevidde på 30-40 km. Ved hver endestation opsættes ladefaciliteter, som på bare seks minutter kan lade superkondensatoren – batteriet – helt op.

Forsøget er kommet i stand efter at Kinas førende producent af superkondensatorer, Aowei, har besluttet at etablere deres nordiske forsknings- og udviklingscenter for superkondensatorer i Aalborg, og for at fejre Aowei’s ankomst til Aalborg, stiller Aowei og deres samarbejdspartner Chariot Motors en 12 meter superkondensatorbaseret el-bus til rådighed for Aalborg Kommune.

Eniig er gået ind i projektet med fokus på at bidrage til udviklingsprojekter, som kan skabe stor værdi for andelshaverne og samtidig være med til at skubbe til den grønne omstilling og reducere CO2-udledningen. Og for at få værdifuld viden om, hvordan superkondensatorerne påvirker elnettet.

- Superkondensatorer er formentlig fremtidens batteri og sammen med andre teknologier, vil superkondensatorer på sigt gøre det muligt at komme væk fra benzin- og dieseldrevne biler, lastbiler og busser. Hvor batterier kun kan lades måske 5.000 gange og består af sjældne og dyre metaller, så kan superkondensatorer oplades mere end 1.000.000 gange, og meget hurtigere, fortæller Gitte Wad Thybo, som er projektleder i Eniig.

Eniig gennemfører i øjeblikket et antal projekter, hvor man tester, hvordan forskellige batterityper kan integreres i elnettet. I bybus-projektet i Aalborg vil der også være vigtig læring at hente, pointerer Gitte Wad Thybo:

- Denne type installationer har en ny profil, hvor der lades meget kortvarigt med høj strøm. Det giver måske nogle udfordringer i forhold til støj og spænding i elnettet, og betyder det så, at kablerne i nettet skal dimensioneres anderledes? Og skal der bruges specialtransformere til ladestandere af superkondensator typen? De udfordringer og muligheder som åbner sig ved denne nye energiteknologi ser vi frem til at blive klogere på i samarbejde med projektets øvrige deltagere, slutter Eniig-projektlederen.

Aalborgs CO2-neutrale elbus. Foto: House of Energy