Energisk elektrikerlærling vinder DI-pris

25-årige Max Ehlers Starup flyttede fra Sjælland til Bornholm, da han fandt en læreplads som elektriker hos Bornholms Energi & Forsyning. I dag scorer den energiske elektriker topkarakterer, og går forrest som både mentor og festarrangør. Han hædres nu med DI Bornholms lærlingepris 2019.

Årets lærling på Bornholm har solide faglige resultater med i rygsækken, når han møder ind på arbejde hos Bornholms Energi & Forsyning. Max Ehlers Starup sluttede sin svendeprøve af med to 12-taller. Det høje faglige niveau trækker Max på til daglig, når han laver alt fra at udskifte lys på kraftværket til at servicere vindmøller i højden. Han kommer fra Sjælland, men fandt en praktikplads i Rønne og et hjem i Aakirkeby.

Max’ indsats og tilgang til både opgaver og kollegerne har gjort, at DI Bornholm har valgt at hædre ham med årets lærlingepris.

- Det er en fornøjelse, at have en lærling som Max. Han har vist stor teknisk forståelse og møder altid op med godt humør og går energisk til opgaverne. Kollegaerne er rigtig glade for Max, og han er aktiv i både vores personaleforening og festudvalg. Han har tilmed taget en mentorrolle på sig for en af vores nye elektrikerlærlinge, siger Rasmus Sielemann Christensen, adm. direktør for Bornholms Energi & Forsyning.

Hos DI Bornholm lyder der en klar opfordring til, at flere som Max vælger at tage en erhvervsuddannelse. Der er nemlig brug for dygtige hænder på virksomhederne, og der er rigeligt med arbejde og udviklingsmuligheder for dem, der tager springet.

- Virksomhederne mangler faglærte, og det behov vil stige de kommende år. Derfor skal vi have flere til at vælge en faglært uddannelse. Både når det kommer til de unge, som skal vælge uddannelse, eller om du allerede har været en del år på arbejdsmarkedet, men gerne vil opkvalificere dig. Der er gode muligheder for både praktikplads og job efter endt uddannelse. Og du kan tage en uddannelse her på øen, eller gøre som årets lærling og tag et skoleophold ovre, imens du er i praktik på en af de mange bornholmske virksomheder, siger næstformand for DI Bornholm Michael Bladt.

Max Ehlers Starup er 25 år gammel, bor i Aakirkeby og har gennemført sin svendeprøve hos Erhvervsskolen Nordsjælland.

DI Bornholms lærlingepris uddeles tirsdag 19. februar kl. 13.00 hos Bornholms Energi- og Forsyning. Prisen overrækkes af næstformand for DI Bornholm Michael Bladt og borgmester for Bornholms Regionskommune Winni Grosbøll.

Fakta om lærlingeprisen

- DI Bornholms Lærlingepris uddeles hvert år til en elev eller lærling, som i ekstraordinær grad har udmærket sig fagligt og kollegialt.

- Årets vinder bliver fundet blandt lærlinge på DI’s ca. 85 medlemsvirksomheder på Bornholm.

For yderligere oplysninger kontakt konsulent i DI Henrik Lystbæk, tlf.: 2284 6867, hely@di.dk eller presserådgiver i DI Niels Brandt Petersen, tlf.: 2622 4418, nibp@di.dk.

Max Ehlers Starup