Energisektoren styrker cybersikkerhed med ny strategi

Energistyrelsen har lanceret en ny strategi for cybersikkerhed. Det er optimal timing, mener Dansk Fjernvarme, der især roser strategien for at styrke EnergiCERT og være praksis-orienteret.
Kim Behnke, udviklingschef i Dansk Fjernvarme

Den danske energisektor står over for alvorlige trusler fra både cyberspionage og cyberkriminalitet. Selvom fortsat digitalisering af sektoren har en række fordele, medfører den også sårbarheder, som cyberkriminelle og fjendtligtsindede magter kan udnytte.

Det skal en helt ny strategi for cybersikkerhed for energisektoren imødegå. Det kom frem, da strategien blev præsenteret mandag formiddag hos Energistyrelsen. Strategien dækker el-, gas- og fjernvarmesektorerne og er udarbejdet i samarbejde med aktører i brancherne.

Strategien kan omsætte til praksis
Dansk Fjernvarme har været aktivt involveret i udarbejdelsen af den nye cyberstrategi, og udviklingschef i Dansk Fjernvarme, Kim Behnke, roser både initiativet og ikke mindst timingen af lanceringen, fordi den danske forsyningssektor netop nu er ekstra udsat for angreb fra cyberkriminelle

- Det er vigtigt for medlemmerne af Dansk Fjernvarme, at der er en brugbar strategi, som kan omsættes til konkrete handlinger, og det får vi med den nye strategi, siger Kim Behnke, der navnlig roser, at strategien vil have fokus på at videreudvikle EnergiCERT’s arbejde med at monitorere trusler mod kritisk energiinfrastruktur.

Han nævner ligeledes vigtigheden af, at Energistyrelsen blandt sine i alt 10 konkrete initiativer vil sikre, at forsyningsselskaber får forbedret deres krisestyring, så de i tilfælde af cyberangreb hurtigst muligt kan komme tilbage til normal drift.

- Samtidig er det også vigtigt, at strategien lægger op til, at forsyningsselskaberne skal gennemføre praktiske øvelser, der afspejler virkeligheden. For eksempel ved at man indsamler mobiltelefonerne fra samtlige medarbejdere for at udfordre dem på, hvordan man kommunikerer, hvis man pludselig ikke har mobilforbindelse, siger Kim Behnke.

Den nye strategi bygger bro fra den forrige strategi samtidig med, at den omfavner de udfordringer og udviklinger, som den hastige digitalisering bringer med sig, for at forsyningssikkerheden fortsat kan opretholdes.

FAKTA

EnergiCERT er en forening stiftet af danske energiselskaber – herunder Dansk Fjernvarme - som bl.a. har udrullet et netværk bestående af 170+ sensorer installeret hos danske energiselskaber, der samler data. EnergiCERT kan på baggrund af den indsamlede data være med til at opdage og håndtere cyberangreb på energisektoren.

Du kan læse hele nyheden fra Energistyrelsen her. Og her kan du læse den nye strategi

Kim Behnke, udviklingschef i Dansk Fjernvarme