Energikrisen frister indbrudstyve

De mørke efterårs- og vintermåneder er højsæson for indbrud. Danskernes trang til at spare på strøm og belysning gør boligen mere udsat i år, advarer Alm. Brand Group.

Når mørket falder på, forsøger indbrudstyven at trænge ind i din bolig. Tal fra forsikringsselskabet Alm. Brand Group viser, at 57 pct. af indbruddene sker i de mørke efterårs- og vintermåneder.

For hver uge det bliver mørkere, stiger antallet af indbrud fra 1. oktober frem til juledagene, der har tradition for at være de mest indbrudsramte dage i Danmark.

Og i år tyder det på, at det bliver en mørkere vinter end normalt.

Der skrues ned for både gade- og julebelysning flere steder i landet. Og vælger flere og flere at spare på belysningen i og omkring boligen, kan det lokke flere tyve frem, advarer Henrik Bundgaard, skadesdirektør i Alm. Brand Group:

”Indbrudstyven har de bedste arbejdsbetingelser i de mørke måneder. Med udsigt til en mørkere vinter, hvor mange offentlige såvel som private beboer vil spare på lyset, giver vi desværre tyvene endnu flere timers arbejdsro i døgnet end normalt.”

Mørk vinter kombineret med flere rejsende
Udover en mørkere vinter i sigte, vil flere boliger stå tomme end sidste år:

”Danskernes rejsevaner er nu på niveau med før corona. En kombination af flere tomme boliger i de danske villakvarterer og en mørkere vinter end normalt gør, at vi forventer at indbrudstallene til stige.”

Antallet af indbrud har været nedadgående i mange år, men Danmark har fortsat flere indbrud end vores nabolande.

Derfor opfordrer skadesdirektøren til at være på vagt og forebygge:

”Mit bedste råd er at have indbrudssikre vinduer og døre. Skal du ud at rejse og vil spare på strømmen, så installér tænd-sluk-funktion eller en bevægelsessensor på flere lyskilder, så dit hus er oplyst med jævne mellemrum uden at brænde for meget strøm af.”

Oplever mere tyveri af træpiller og andet brændsel
Allerede nu ser Alm. Brand en tendens til tyveri i forbindelse med de stigende energipriser. Udsigten til mangel på træpiller og brænde har givet et stigende antal tyverianmeldelser og spørgsmål om dækning ved tyveri.

”Vi har på 14 dage modtaget lige så mange anmeldelser om tyveri af træpiller og brænde, som vi normalt oplever på et år. Vi kommer dog også fra et lavt niveau, men vi ser uden tvivl en stor stigning på det område. Så det er en god idé at få stillet brændsel væk bag lås og slå, så snart det er leveret,” siger Henrik Bundgaard.

Syv råd til at undgå indbrud

• Lys og lyd
    Sørg for, at der er lys eller en tændt radio i hjemmet, når du ikke er hjemme. Brug automatiske tænd-sluk funktioner, hvis du vil spare på strømmen.
  • Nabohjælp
    Aftal med dine naboer, at I holder øje med hinandens boliger.
  • Terrassedøren
    En god lås på bagsiden af huset er mindst lige så vigtig som en god lås i hoveddøren. Tyve foretrækker nemlig ofte at begå indbrud fra bagsiden af huset.
  • Hængsler
    Der findes to måder at bryde en dør op på. Hvis det ikke lykkes for tyvene at bryde døren op via låsen, kan de forsøge at bryde døren op via hængslerne. Sørg derfor for, at døren har to bagbeslag.
  • Postkassen
    Husk at afbestille avisen. Bed eventuelt din nabo om at tømme postkassen og fjerne breve, aviser og reklamer.
  • Sociale medier
    Sørg for, at dine sociale medier ikke afslører, at du ikke er hjemme.
  • Vinduer
    Det er vigtigt at have godkendte låseenheder på både døre og vinduer. Forsøg også at få det til at se ud som om, at der er nogen hjemme, og undlad at trække persienner eller rullegardiner for.

Flere råd til at undgå indbrud: Undgå indbrud | Alm. Brand (almbrand.dk)