Endnu flere skal spille MUR – STARK og OMBOLD fortsætter samarbejdet

Succes med fodbold som inklusion: Byggemarkedskæden STARK og NGO’en OMBOLD fortsætter samarbejdet, der skal resultere i endnu flere hårde vristspark op ad en MUR.

Hvad får man, hvis man sætter byggemarkedet STARK og NGO’en OMBOLD sammen?

Det kunne lyde som starten på en vittighed, men det er det ikke. For byggemarkedet og NGO’en har samarbejdet siden 2021, og samarbejdet har været så succesfuldt og produktivt, at de nu er blevet enige om en to-årig forlængelse af samarbejdet.

Svaret på spørgsmålet er for resten, at man får en revolutionerende, inkluderende og udfordrende gentænkning af det klassiske skolegårdsspil, MUR.

Ideen om en officiel murbane med tilhørende regelsæt kan måske virke skør, men hvis man spørger direktøren i OMBOLD, Martin S. Pedersen, så lå det faktisk lige til højrebenet.

”I OMBOLD arbejder vi hver dag med at inkludere så mange som muligt i spillet med den lille runde kugle. Vi har derfor stor viden om, hvordan man tilrettelægger fodboldaktiviteter, der på en og samme tid er udfordrende og inkluderende. På den anden side havde vi STARK, der har enorm ekspertise med byggeri, og derfor gav det pludselig sig selv, at vi da skulle bygge verdens første officielle murbane.”

Endnu mere MUR

STARK og OMBOLD har bygget en transportabel murbane og udviklet et officielt regelsæt, som bl.a. er blevet brugt ved OMBOLDs mesterskaber i fodbold, hvor udsatte og hjemløse fik mulighed for at prøve det nye spil. Men mur er ikke blot for mennesker i udsatte positioner – mur er for alle.

Der er nemlig blevet afholdt MUR-turneringer i flere af STARKs 78 danske byggemarkeder, og derudover var banen en indbygget del af STARK/OMBOLD-scenen på Folkemødet i 2022.

På folkemødet fungerede MUR-banen både som debatscene og en folkelig og inkluderende spilleplads for alle interesserede. Ungdomspolitikere, ordensmagten, gymnasieelever og mange flere prøvede kræfter med nyfortolkningen af det klassiske spil, og med deres blotte tilstedeværelse på MUR-banen, var de med til at sætte en tyk streg under MUR-spillets inkluderende væsen. For alle kan spille MUR!

I 2023 skal er målet, at MUR-banen skal inkluderes i endnu flere af OMBOLDs fodboldaktiviteter for mennesker i udsatte positioner og for STARK kunder og leverandører. Samtidig skal MUR-succesen på Folkemødet gentages - blot med endnu mere ramasjang.

”Vi er glade for, at vi kan fortsætte indsatsen med OMBOLD, for samarbejdet passer godt med vores DNA og værdier. Vi er gode til at bygge, og vi arbejder hele tiden på at gøre STARK til en inkluderende virksomhed for både vores medarbejdere og kunder. Med OMBOLD og MUR er vi med til at gøre en forskel for socialt sårbare og udsatte mennesker, og samtidig skabe nogle inkluderende og festlige fodbold-oplevelser for vores kunder”, fortæller Britta Korre Stenholt, CEO i STARK.

Martin S. Pedersen supplerer:

”Hos OMBOLD er vi naturligvis også glade for, at vi kan fortsætte samarbejdet med STARK. Det giver mening og rollefordelingen er klar. Vi bygger inkluderende fodboldfællesskaber, og STARK bygger fællesskabets omgivelser. Og vi er sikre på, at vi kan bygge videre på vores hidtidige succes, så endnu flere kan få fantastiske oplevelser på MUR-banen”.

Sen julegave til OMBOLD

Men for OMBOLD stopper de gode nyheder ikke her. Selv om julen er overstået, har STARK netop overbragt OMBOLD en sen julegave.

I gaven lå en donation på hele 100.000 kr., som OMBOLD kan benytte i deres forandringsskabende arbejde for mennesker i udsatte positioner. Beløbet kommer dels fra STARKs leverandører, dels fra STARK selv.

STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer med 84 forretninger i Danmark og Grønland. STARK tilbyder en lang række services til både entreprenører og professionelle håndværkere. Virksomheden beskæftiger over 2.500 medarbejdere og er en del af STARK Group, der med ca. 12.500 medarbejdere i Norden og Tyskland og en omsætning på ca. 45 mia. DKK er en førende leverandør af byggematerialer i Nordeuropa.