Endelig: Dyrevelfærd ind i udvalg bag naturnationalparker

Ekspertise i dyrevelfærd og veterinærfaglighed får plads i arbejdsgrupper bag naturnationalparker. Det glæder dyrlæger og Dyrenes Beskyttelse

Dyrenes Beskyttelse og Den Danske Dyrlægeforening har gennem længere tid lagt pres på miljøminister Lea Wermelin for at få en dyrevelfærdsforsker og veterinærfaglig ekspertise ind i den videnskabelige arbejdsgruppe, der skal levere input til de planlagte nationalparker. Samtidig har der også været en opfordring til at udvide den nationale interessentgruppe med en veterinærfaglig kandidat.

Set i lyset af den vigtige rolle de udsatte husdyr er udset til at få i naturnationalparkerne, undrede organisationerne sig over fraværet af så essentielle kompetencer, idet arbejdsgrupperne netop skal medvirke til at sikre, at naturnationalparkerne bliver etableret på det bedst tilgængelig videnskabelige grundlag.

Miljøministeren har hørt foreningernes opråb og udvider nu begge grupper med yderligere et medlem i hver.

- Det er det eneste rigtige at gøre, siger direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis og uddyber:

- Vild natur er dynamisk og en af måderne at sikre dynamikken på er via de udsatte husdyr. Dyrene har alle muligheder for at få et liv med en meget høj grad af dyrevelfærd – men kun hvis opgaven med at forvalte dem løses på den rigtige måde. Skal projektet med naturnationalparker lykkes, kræver det, at det bygges på solid og uafhængig faglighed, siger Britta Riis

Formand for Den Danske Dyrlægeforening, Hanne Knude Palshof, er ligeledes glad for, at miljøministeren har været lydhør for de faglige argumenter, som Dyrlægeforeningen og Dyrenes Beskyttelse er kommet med.

- Når dyr sættes bag hegn, påvirkes dyrenes levevilkår og sundhed. Det giver en række udfordringer, som vi som mennesker og fagpersoner er forpligtede til at forholde os til for at sikre dyrevelfærden i bestanden. Fx ved at bidrage med tilskudsfoder og sygdomsbekæmpelse, når det skønnes veterinærfagligt nødvendigt, siger Hanne Knude Palshof og understreger, at dyr under hegn er ikke vilde dyr og skal derfor behandles som farmede dyr.

Så nu glæder Dyrenes Beskyttelse sig over, at miljøminister Lea Wermelin opfylder organisationens ønske om en dyrevelfærdsforsker til den videnskabelige arbejdsgruppe.

Samtidig er Dyrlægeforeningens ønske om en veterinærfaglig ekspertise imødekommet i arbejdsgruppen for interessenter, der også er med i planlægningen af nationalparkerne.  Her er der nemlig skabt en ekstra plads til en repræsentant fra Den Danske Dyrlægeforening. Den Danske Dyrlægeforening hilser udvidelsen velkommen og håber at udvidelsen af begge grupper vil skabe mere fokus på dyrevelfærd og værdien af veterinærfaglig viden.

- Det er netop den veterinærfaglige viden, som vi har savnet i den nationale arbejdsgruppe for interessenter. Vi ser frem til at komme i gang med arbejdet, siger formand for Den Danske Dyrlægeforening, Hanne Knude Palshof.

Dyrenes Beskyttelse er ligeledes repræsenteret i interessentgruppen.

Regeringen indgik i december sidste år en aftale med Radikale, Venstre, SF, Alternativet og SF om en natur- og biodiversitetspakke på 888 mio. kroner i perioden 2021-2024. En del af den pakke er etableringen af nye nationalparker.

Handling for hønsene16.9.2021 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Det omfattende og alvorlige problem med brud på brystbenet hos æglæggende høns i alle produktionstyper skal løses. Derfor har Dyrenes Beskyttelse allerede taget fat i producenter og ægpakkerier, som er ’Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’ for at iværksætte tiltag, der skal hjælpe hønsene på kort sigt. På lidt længere sigt bebuder organisationen, at der kommer ændringer af mærkekravene. Sammen med Økologisk Landsforening har Dyrenes Beskyttelse indkaldt til stormøde fra minister til producent med henblik på handling.

Danske kalve risikerer sult og tørst på lange transporter14.9.2021 07:15:00 CEST | Pressemeddelelse

Tusindvis af danske spæde kalve risikerer langvarig sult og tørst, når de transporteres over lange afstande til udlandet. På trods af lovens krav til vanding og fodring bliver der ikke sørget for, at alle kalve får vand eller mælk på de lange ture, hvor alene opholdet på lastbilen kan vare over 17 timer. Det viser Dyrenes Beskyttelses aktindsigter i transporternes logbøger og optagelse af de lange ture