En tredjedel av svenskarna väntar med att planera sommarsemestern

Fyra av tio svenskar tillbringar normalt en del av sin sommarsemester utomlands, men i år ser svenskarnas planer inför sommarsemestern annorlunda ut.

Getty Images

YouGov har undersökt hur coronapandemin har påverkat svenskarnas semesterplaner inför sommaren och resultatet indikerar ett annorlunda resmönster detta år.

Vanligtvis är det fyra av tio (37 %) svenskar som brukar tillbringa en del av sin sommarsemester utomlands. I år ser dock svenskarnas semesterplaner annorlunda ut. Endast 8 % planerar att resa utomlands under sommarsemester. Det visar YouGovs undersökning.

Semesterplaner

Betydligt färre svenskar räknar också med att resa till en annan plats i Sverige. Vanligtvis reser nästan hälften (46 %) av svenskarna på sommarsemester i Sverige, medan endast två av tio (19 %) räknar med att göra det i år.

Var tredje svensk (33 %) räknar med att ha semester hemma i sin primära bostad, medan en tredjedel (34 %) svarar att de väntar och ser hur situationen med coronaviruset utvecklas.

Många svenskar har också avbokat den sommarsemester de hade planerat.

Cancelled

37 % har avbokat eller avbrutit sina planer på att resa i sommar. Bland dem har de flesta (26 %) avbrutit planer på att resa utomlands, medan 11 % har avbokat sin resa i Sverige. Var tionde svensk (9 %) överväger att ställa in sina planer för sommarsemestern.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 21–26 april 2020 har sammanlagt 1014 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

Getty Images

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 43 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.