En samlet FH-fagbevægelse opfordrer regeringen til annullationssøgsmål ift. EU-mindsteløn

Fagbevægelsens Hovedorganisation opfordrer regeringen til fortsat at holde fast i den danske modstand mod en eu-fastsat mindsteløn, ved at anlægge et annullationssøgsmål.

På dagens møde i Fagbevægelsens Hovedorganisation besluttede et enigt forretningsudvalg at opfordre den danske regering til at anlægge et såkaldt annullationssøgsmål mod hele EU's mindstelønsdirektiv.

Fagbevægelsen mener fortsat, at EU i henhold til traktaten ikke har hjemmel til at lovgive om lønforhold - og at det netop er, hvad EU gør med dette direktiv.

”Vi mener, at det kan underminere det danske aftalesystem, at EU blander sig i lønforhold. EU skal ikke blande sig i, hvordan vi indretter vores arbejdsmarked i Danmark”, siger formand for FH, Lizette Risgaard.

FH vil i den kommende tid indgå i en dialog med regeringen om de næste skridt.

FAKTA

I Danmark har arbejdsmarkedets parter og den danske regering fra dag ét været modstandere af direktivet om mindsteløn. Danmark har også stemt nej i EU’s Ministerråd, når direktivet har været til behandling. Det kommer den danske regering også til at gøre, når Ministerrådet skal giver den sidste, formelle godkendelse af direktivet. I dag stemmer Europa-Parlamentet om direktivet, der forventes godkendt med stort flertal. Men langt de fleste danske og svenske medlemmer af Parlamentet forventes at stemme imod.

Et ambitiøst arbejdsmiljøudspil der skaber tryghed for lønmodtagerne1.9.2022 11:01:45 CEST | Pressemeddelelse

Efter mange års intenst pres fra fagbevægelsen har beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard i dag foreslået permanent bevilling til Arbejdstilsynet. ”Det er rigtig godt, at regeringen fremlægger dette udspil og tager ansvar for et forbedret arbejdsmiljø, og nu bør alle partier tage ansvar og lande en arbejdsmiljøaftale”, siger Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation.