En rejse ind i den menneskelige sjæl

Ny audiovisuel udgivelse af Hans Abrahamsens opera, 'Snedronningen', med Barbara Hannigan i front på Bayerische Staatsoper

The Snow Queen (Fotokreditering: Wilfried Hösl)

Efter verdenspremieren på Det Kgl. Teater kunne Bayerische Staatsoper i december 2019 have premiere på den nye, engelske version af Hans Abrahamsens opera Snedronningen. Her stod den verdenskendte sopran Barbara Hannigan for første gang i rollen som Gerda, for det var Hannigan, der spillede en afgørende rolle i at inspirere Abrahamsen til at komponere operaen, som udkommer på fredag den 7. januar på BSO Recordings.

Den danske komponist, Hans Abrahamsen (1952), er en af de mest originale og selvstændige stemmer i samtidsmusikken, og Snedronningen er hans første opera. Abrahamsen komponerede operaen mellem 2014 og 2018 efter en dybdegående undersøgelse af emnet ’sne’ og en livslangbesættelse af H. C. Andersens coming-of-age-eventyr.

Plottet følger de to børn, Gerda og Kay, der er meget tætte og som skabt for hinanden. Noget gennemborer Kay i hjertet og øjet, hvilket får de to til at blive følelsesmæssigt fjerne, som lever de i to forskellige verdener. Kay kidnappes af Snedronningen og forsvinder også fysisk fra Gerdas liv. Nu drager Gerda ud på en længere søgen efter sin ven, indtil hun finder ham i sne og is. Når Gerda græder, trækker hendes tårer de dæmoniske splinter ud af Kays hjerte. Fortællingen belyser børnenes overgang fra barn til voksen, hvor deres karakter, styrke og tro sættes på prøve. Instruktør Andreas Kriegenburgs produktion er en rørende fortælling af voksne for et voksent publikum, der byder på en rejse ind i de inderste egne af den menneskelige sjæl.

Denne nye oversættelse er af Amanda Holten og betoner psykisk sygdom og sårbarhed. Hans Abrahamsens musik giver librettoen både dybde og lethed med sine bløde overgange og subtile gentagelser. Hermed peger han på rækken af mulige fortolkninger:

"Det er muligt at læse eventyret på forskellige måder. Den indeholder mange mysterier, som er åbne for talrige fortolkninger."

Som følge af Hans Abrahamsens tidligere samarbejder med Barbara Hannigan, er operaen komponeret for den fænomenale sopran, som står i spidsen for et førsteklasses ensemble af sangere med Peter RoseKatarinya Dalayman og Rachael Wilson iblandt. Cornelius Meister leder det stjernespækkede cast med Chor und Orchester der Bayerischen Staatsoper.

Produktionen er optaget under uropførelsen i overværelse af og tæt samarbejde med Abrahamsen selv og fanger hermed et vigtigt værk i musikteaterets historie. Indspilningen fås både på dvd og blu-ray fra den 7. januar hos Naxos.

Bayerische Staatsoper Recordings (BSO Recordings) er et nyt selskab, der med sine kun to udgivelser allerede har modtaget masser af ros fra verdenspressen. Begge udgivelser er bl.a. nomineret til ICMA.

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Interview med Barbara Hannigan og Hans Abrahamsen

The Snow Queen (Fotokreditering: Wilfried Hösl)
The Snow Queen cover

Naxos Denmark, tidligere kendt som Olga Musik, har eksisteret siden 1984. Vores primære opgave er at markedsføre, distribuere og sælge klassisk musik fra plademærket Naxos.

Udover Naxos repræsenterer vi en lang række førende klassiske plademærker, som bl.a. danske Dacapo, svenske Bis, Proprius og Prophone, finske Ondine, franske Naïve og engelske Hyperion. Vores katalog spænder dog bredt, og du finder også jazz, roots, crossover, musicals i vores sortiment.

Ars Nova Copenhagen & Paul Hillier: Førsteindspilning af nyt Arvo Pärt-værk blandes med værker af Caroline Shaw, Julia Wolfe og sange fra 1200-tallets Italien20.11.2020 00:00:00 CET | Pressemeddelelse

På albummet ... and ... samler Ars Nova Copenhagen og Paul Hillier ny kirkemusik af Arvo Pärt, Julia Wolfe og Caroline Shaw med tidlige sange fra det manuskript, der i dag er kendt som Laudario di Cortona fra 1200-tallets Italien. Ars Nova Copenhagen har indspillet Arvo Pärts værk And I heard a voice for første gang nogensinde på dette album.

Beethoven Complete Symphonies17.5.2019 00:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Naxos er stolte af at kunne præsentere Ádám Fischer og Underholdningsorkestrets nye boks med alle Beethovens symfonier. Et projekt, som orkestret længe har haft i gang og som nu udkommer samlet i en version, der viser Ádám og orkestrets nuværende fortolkning af symfonierne. Ádám Fischer: For 20 år siden krævede jeg, hver gang jeg købte en CD, at det skulle være den endegyldige indspilning af et givet værk. Men langsomt måtte jeg jo er erkende at det ultimative er en illusion. På den store 9. symfoni medvirker 4 fremstormende solister. Tenoren Ilker Arcayürek, som blandt andet var finalist ved BBC Cardif Singer of the World 2015 og udpeget af BBC Radio 3 til New Generation Artist, den unge danske kontratenor Morten Grove Frandsen i alt-partiet, svenske Sara Swietlicki, som senest i 2018 sang Micaëla i Carmen på det Kgl. Teater. Bassen varetages af Lars Møller, som i 2018 varetog hovedrollen i Den Flyvende Hollænder ligeledes på det Kgl. Teater. Sammen med de fires solister medvirker ogs