En ny introduktion til nordisk mytologi

I "Guder og gudinder i nordisk mytologi" har etnolog og folklorist Karen Bek-Pedersen lavet en række gudeportrætter af guder og gudinder i nordisk mytologi. Hun har samlet et bredt udvalg af kilder for at belyse både guderne og mytologien fra så mange sider som muligt og gøre op med nogle af de forældede og sejlivede stereotyper, der er om den nordiske mytologi.

Bogens forside er præget af en detalje af nordportalen fra Urnes kirke i Norge.

Guder og gudinder i nordisk mytologi er en detaljeret gennemgang af flere af de største og mest kendte guder fra nordisk mytologi som tordenguden Thor, den vise Odin og gudernes vogter Heimdal. Men der er også blevet plads til måske mindre velkendte karakterer som Vidar, der er søn af Odin og jættekvinden Gerd og spiller en hel central rolle i myten om ragnarok. Bogen indeholder også en generel introduktion til nordisk mytologi, så alle læsere kan blive klogere på, hvad der faktisk står i kilderne. Læs eksempelvis mere om Lokes rolle som både ven, fjende og fosterbror, Frejas plads som kærligheds- og dødsgudinde og myten om Balders mystiske død.

Det har været Karen Bek-Pedersens ambition med bogen at formidle den nyeste forskning og indsigt i de nordiske guder og dermed give et nuanceret billede af vikingetidens trosforestillinger. Bogen indeholder blandt andet overvejelser om, hvad mytologi er, en gennemgang af kildemateriale og en ordliste med forklaring af særlige begreber. Bogen kan bruges som et forskningsværktøj, til museumsguider, formidlere, studerende eller til den interesserede læser, som gerne vil have en solid indføring i emnet eller ønsker at opdatere sin viden.

Karen Bek-Pedersen (f. 1975) er internationalt anerkendt etnolog og folklorist med en ph.d.-grad fra University of Edinburgh. Hun har forsket og undervist i nordisk mytologi og islandske sagaer siden 2003 og har en lang række akademiske udgivelser bag sig. Arbejdet med Guder og gudinder i nordisk mytologi har på mange måder mindet om at lægge et puslespil. Men der er ikke noget færdigt billede at arbejde hen imod; i stedet er der mange versioner af det samme billede, og det er de versioner, som Karen Bek-Pedersen nu har samlet til et værk på 700 sider.

Titel: GUDER OG GUDINDER I NORDISK MYTOLOGI
Forfatter: Karen Bek-Pedersen

Udgivelsesdato: 3. december 2021

Bogens forside er præget af en detalje af nordportalen fra Urnes kirke i Norge.

Jack Kerouacs "Big Sur" for første gang oversat til dansk30.11.2021 10:51:00 CET | Pressemeddelelse

I 1962 udkom Jack Kerouacs roman "Big Sur" for første gang og nu er den oversat til dansk af Brian Dan Christensen, som en del af Turbines klassikerserie. Romanen følger Kerouacs alterego Jack Duluoz, som er ved at blive vanvittig efter tre år med konstant opmærksomhed fra journalister og nysgerrige fans og derfor søger tilflugt i en hytte i Big Sur, Californien. Men Jack kan ikke flygte fra sig selv, og kampen mod hans indre dæmoner fortsætter.

Martin Grøndal serverer dåsemad af høj kvalitet11.11.2021 08:16:00 CET | Pressemeddelelse

Den tid, hvor konservering af madvarer primært tjente det formål at gemme mad til dårligere tider, er for længst forbi. I dag kan man finde dåser, der indeholder de lækreste delikatesser, hvis man finder de rigtige. Martin Grøndal har gjort fiskekonserves af god kvalitet til sin levevej, og med kogebogen Dåsemad viser han, hvor nemt det er at lave et yderst delikat måltid baseret på indholdet fra små tindåser.