En måned efter åbning: Genbrugsbutik fuldstændig overvældet af modtagelse

Da Kirppu Fredericia d. 14. januar slog dørene op for første gang, var det til et væld af mennesker, der løb om kamp ind i butikken i håb om, at finde de allerbedste bud. Fem uger efter butikkens åbning, er der ikke tegn på, det stilner af.
Kirppu Fredericias grønne facade ud mod Vejlevej gør det svært at misse, hvor butikken ligger. Foto: Kirppu

Mere end 27.000 kunder har lagt vejen forbi Vejlevej 131 siden Kirppu Fredericia åbnede i sidste måned, og noget tyder på de ikke er gået tomhændede hjem. Kirppu kan nemlig rapportere at ikke mindre end 33.764 loppefund har fået nye ejermænd siden åbning.

Tilfredse kunder og god stemning

Med et sådan salg fordelt på de 290 stande, kommer det ikke bag på nogen, at der må sidde nogle tilfredse Fredericianere. En af dem er Mette, der har stand 722. Her har hun solgt ud af det der lå rundt omkring i huset og ikke blev brugt, bl.a. brugskunst der ikke længere passede ind, hendes eget tøj samt det tøj og legetøj børnene er vokset fra. I alt har hun afsat 112 ting og tjent lige omkring 3000 kr. på 4 uger, når udgifter er trukket fra. De ekstra penge skal bruges til nye ting og tøj til hende selv og børnene. En udgift der i disse tider kan være lidt højere.

Det er ikke kun Mette, der er godt tilfreds med den nye butik. Eddie Hedegaard, butikschef i Kirppu Fredericia, fortæller:

"Vi oplever (heldigvis) tilfredse og glade kunder, der er en fantastisk stemning i butikken. Og det er dejligt. Vi er her jo for at give den gode service, sikre at der bliver solgt flere loppefund og at det bliver en behagelig oplevelse at købe og sælge brugt i vores forretning. Jeg er ekstremt stolt over den flotte modtagelse Fredericia har givet os og konceptet."

Generel tendens for loppesalg

Med mere end 33.764 solgte loppefund på bare fem uger skriver Fredericia sig ind i en tendens, der ses på tværs af landet. Det er nemlig ikke kun her, at der er godt gang i genbrugssalget. Kæden rapporterer at de har oplevet en vækst på 22% i januar sammenlignet med sidste år.

"Vi oplever generelt set en rigtig flot fremgang på tværs af landet i øjeblikket, selvom Fredericia selvfølgelig klare sig ekstra godt. Det er klart en del af dette kan tilskrives den økonomiske krise vi kigger ind i - men vi har også en opfattelse af, at langt flere end tidligere måske bliver klar over det fornuftige i at købe tingene brugt. Langt de fleste af de ting vi sælger i butikkerne, fungerer ligeså fint som da de først blev produceret - og så kan man ligeså godt købe det billigere." fortæller administrerende direktør, Morten Bøjland.

Administrerende direktør, Morten Bøjland, fortæller at genbrugssalget vækster på tværs af landet. Foto: Jeppe Michael for Kirppu.
Butikschef Eddie Hedegaard er glad for den flotte modtagelse Fredericia har givet ham og Kirppu Fredericia. Foto: Kirppu

Kirppu er stiftet af Morten Bøjland og Claus Andreassen, der for syv år siden introducerede danskerne for loppesupermarkedskonceptet. Den første Kirppu-butik åbnede på Frejasvej i Hillerød i august 2014.