En lun brise fra Syditalien

Mange danskere har på et eller andet tidspunkt været i Italien. Milano, Venedig, Firenze og Rom er populære destinationer, mens den store del af støvlelandet, der ligger syd for Rom er langt mindre kendt og besøgt. I bogen "Mezzogiorno – Mennesker og mirakler under Syditaliens sol" beskriver forfatter og journalist Cecilie Marie Meyer kulturen og befolkningen på den sydligste del af halvøen.

Cecilie Marie Meyer har siden studieturen til Firenze i gymnasietiden haft et særligt forhold til Italien. Som de fleste andre stiftede hun først bekendtskab med det frodige og rige Norditalien, men da hun besøgte en god ven, der boede syd for Rom, så hun et andet Italien, som hun var nødt til at vende tilbage til.

Og det gjorde hun. Studier og kæresten Marco betød, at hun som ung havde svigerfamilie i Salerno i ca. 4 år, som hun boede hos en god del af tiden. År, der bød på et møde med en kultur, der er væsentlig forskellig fra den, hun kendte fra sin opvækst i Allerød. Og nu er hun aktuel med en essaysamling, der beskriver de kulturfænomener, hun mødte i det syditalienske, som hun stadig jævnligt besøger som journalist og rejsebogsforfatter.

Dengang var hun en del af en italiensk familie med alt, hvad det indebar af fælles ansvar for hinanden. I et land, hvor staten ikke har spændt et sikkerhedsnet ud under sine indbyggere, så er familien nødt til at stå sammen i et helt andet omfang end i Danmark.
Cecilie Marie Meyer kommer godt omkring: hun skriver om La Madonna; den daglige spadseretur – la passeggiata – og siestaen, som får landsdelen til at gå i dvale midt på dagen. Hun graver også ned i de overtroiske fænomener: får man gigt i nakken af vådt hår, giver træk mavepine og hvorfor er det vigtigt at klø sig i skridtet? Alt sammen for at forstå det folk, der lever i Syditalien og har en helt anden historie med sig end den nordlige del af landet. Syditalien har været underlagt forskellige overmagter, der har sat deres præg på både arkitekturen, livets rytme og befolkningens mentalitet.

Cecilie Marie Meyer er forfatter til flere rejsebøger til Italien, men denne udgivelser bygger mere på hendes eget møde med den syditalienske kultur i de år, hvor hun var en del af en rigtig syditaliensk familie. Og selv om hun ikke længere er sammen med Marco, så har hun stadig kontakt til ham og den tidligere svigerfamilie, der alle synes, det er sjovt, at deres oplevelser sammen med Cecilie Marie Meyer nu udkommer i essaysamlingen, Mezzogiorno, hvis titel betyder ”midt på dagen” og samtidig er et kælenavn for Syditalien. Ordet stammer fra den tid, hvor skibene navigerede efter havets vinde, og den brise, der kom fra syd, bar navnet Mezzogiorno. Med sin nye bog sender Cecilie Marie Meyer en syditaliensk brise op til det kølige Danmark, med et håb om at gøre flere danskere nysgerrige på folket og kulturen i Syditalien.

Om bogen:

Mezzogiorno – Mennesker og mirakler under Syditaliens sol
Forfatter: Cecilie Marie Meyer
Udgivelsesdato: 3. december 2020

Harry Styles er en nulevende modelegende14.3.2024 10:13:33 CET | Pressemeddelelse

I 2010 trådte en ung Harry Styles ind på X-factor scenen i England for at aflægge audition. Allerede den gang stod det klart, at han kan inspirere og fascinere med mere end sin stemme. Med neglelak, fjerboa, pailletter, jakkesæt og buksedragter har han gennem alle årene været en inspiration for dem, der gerne vil lege med stilen. I Stilikoner: Harry Styles fortæller Lauren Cochrane historien om en sand modelegende.