EN FORTÆLLING OM BLINDHED GENOPSÆTTES

Christian Lollikes roste og fuldkomment udsolgte epidemiforestilling EN FORTÆLLING OM BLINDHED genopsættes på Sort/Hvid og Aarhus Teater i efteråret 2021.

Forestillingen, hvor publikum indlægges som smittede under en blindhedsepidemi, er så populær, at den har været udsolgt i adskillige måneder. Publikum bliver frataget synet og bænket på en feltseng, hvorfra handlingerne udspiller sig om hvert enkelt publikum via 3D-lyd. Den er skabt i et samarbejde mellem Sort/Hvid, Aarhus Teater og Teater Momentum, hvor Sort/Hvid er kunstnerisk leder i teatersæsonen 2020/2021.

EN FORTÆLLING OM BLINDHED genopsættes på Sort/Hvid den 13.-25. september 2021. Umiddelbart derefter vil den kunne opleves på Aarhus Teater. De nærmere datoer vil blive meldt ud snarest. Sort/Hvid og Aarhus Teater har siden 2016 haft et formelt samarbejde. Det har blandt andet givet udslag i de Reumertvindende forestillinger LIVING DEAD (2016), ERASMUS MONTANUS (2017) og DENUNGEWERTHERSLIDELSER (2019).

EN FORTÆLLING OM BLINDHED er en dramatisering af den portugisiske forfatter og nobelpristager José Saramagos bog af samme navn. En by rammes af en blindhedsepidemi. Én efter én mister byens borgere synet. Fra det ene øjeblik til det andet ser de kun hvid tåge. Det sker pludseligt, og ingen ved hvorfor. For at stoppe smitten interneres de blinde på et nedlagt sindssygehospital. I total isolation fra omverdenen.

I Christian Lollikes iscenesættelse sættes publikums synssans konkret ud af spil. Teatergæsterne bliver installeret i feltsenge. Deres syn er blændet. De har et sæt tætsluttende høretelefoner på. Her ligger de, som lå de side om side med byens blinde borgere. Ramt af den uforklarlige blindhedsepidemi er publikum overladt til deres andre sanser. De må lytte: Hvem er det, der taler? Mærke: Er der nogen ved siden af mig? Og fornemme: Hvem kan jeg stole på? Berøvelsen af synssansen er et uhyre effektivt og ekstremt intenst greb.

Til forestillingen har lyddesigner Asger Kudahl skabt et helt unikt lydunivers, der benytter sig af såkaldt binaural lyd – retningsbestemt 3D-lydteknologi. Denne type lyd gør, at publikum oplever fortællingens begivenheder, som om de udspillede sig lige omkring hver enkelt person. Et greb, der skærper indlevelsen, fordi hver gæst får sin egen, individuelle oplevelse. Christian Lollike instruerer, mens Aarhus Teaters huskunstner Nathalie Mellbye har skabt det glædesløse og farveforladte nedlagte sindssygehospital, som udgør scenografien.

EN FORTÆLLING OM BLINDHED havde oprindeligt premiere på Aarhus Teater i august 2020, hvorefter den spillede på Teater Momentum i Odense og lige nu spiller for fulde sale på Sort/Hvid i København.

HOLDET BAG

AF José Saramago

BEARBEJDELSE OG DRAMATISERING Christian Lollike og Sigrid Johannesen

ISCENESÆTTELSE Christian Lollike

LYDDESIGN Asger Kudahl

SCENOGRAFI Nathalie Mellbye

LYSDESIGN Balder Nørskov

MEDVIRKENDE to be announced (oprindeligt Simon Mathew)

Herudover høres stemmerne af: Kirsti Kærn, Morten Kjær, Anders Baggesen, Mathias Flint, Marie Marschner, Christian Hetland, Nanna Bøttcher, Kim Veisgaard, Magnus Juhl Andersen, Kjartan Hansen, Lasse Steen Jensen, Sofia Nolsøe, Frederik Mansø, Morten Suurballe, Rigmor Lollike, Simon Mathew.

Læs mere på sort-hvid.dk

PRESSEKONTAKT

Sort/Hvid / Maja Vadum Larsen / maja@sort-hvid.dk / 61 70 89 79

Aarhus Teater / Morten Daugbjerg / presse@aarhusteater.dk / 42 13 47 00

En spøgelseshistorie i dit eget hjem: Pilotsamarbejde mellem teater og VR-studie8.6.2021 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Verdens første Augmented Reality mobil-app-teateroplevelse er nu skabt. Er det fremtidens digitale teater? Mens COVID-19 har holdt samfundet lukket, er teatret Sort/Hvid og produktionsselskabet Khora Virtual Reality gået sammen om at skabe en virtuel teaterform i app-format. Resultatet kan nu opleves i appen Haunted by the Future, som fortæller en spøgelseshistorie gennem din telefon.