Elulykker kan føre til psykiske lidelser

Nye resultater fra dansk forskningsprojekt: Angst, depressioner og PTSD kan være følger af at få strøm gennem kroppen

Et alvorligt elektrisk stød kan få langvarige og ondartede følger for elektrikere og andre, der rammes af en sådan ulykke. De risikerer i tiden efter også at få psykiske gener eller egentlige psykiske lidelser.

Det fortæller det nye nummer af fagbladet Elektrikeren, der beretter om nye resultater fra et dansk forskningsprojekt. Det udføres på universitetsklinikken Arbejdsmedicin på Regionshospitalet Herning.

Forskerne er i gang med en større undersøgelse af konsekvenserne af elulykker. De har tidligere påvist, at ofre for elulykker i tiden efter rammes af blandt andet mere sygefravær og flere lægebesøg end andre. De kan også have mere besvær med at holde fast i et arbejde.

Den første psykiske følge af en elulykke kan være PTSD – posttraumatisk stressforstyrrelse. Ofre for elulykker kan have op til ti gange højere risiko for PTSD. Forskerne kan også påvise en sammenhæng mellem elulykker og angst og mellem elulykker og depression.

Seniorforsker Kent J. Nielsen fra Arbejdsmedicin i Herning mener, at de nye resultater understøtter, at der er grund til at gøre endnu mere for at forebygge elulykker.

– De kan have alvorlige konsekvenser, siger Kent J. Nielsen.

Han tilføjer, at det er ikke sådan, at enhver, som har fået et lille elektrisk rap over fingrene, nu behøver frygte at blive psykisk syg. Lidelserne er trods alt sjældne. Kent J. Nielsen og hans kolleger fortsætter i den kommende tid med at afdække eventuelle andre mulige følger af elulykker.

Forbundssekretær Lene Christiansen fra Dansk El-Forbund har arbejdsmiljø som sit område. Forbundet samarbejder med forskerne om undersøgelsen. Lene Christiansen siger, at de nye resultater også kan få stor betydning for dokumentationen, når der føres sager om erstatning for arbejdsskader efter elulykker. Hidtil har det været svært at overbevise arbejdsskademyndighederne om en sammenhæng mellem gener og alvorlige stød.

Læs mere i Elektrikeren nr. 3/21 side 6: http://mags.otw.dk/danskelforbund/866/6

Yderligere oplysninger hos

• Seniorforsker, souschef, psykolog ph.d. Kent J. Nielsen, Arbejdsmedicin på Regionshospitalet Herning, tlf. 78 43 35 46, 23 67 13 99, kent.nielsen@vest.rm.dk
  • Forbundssekretær Lene Christiansen, Dansk El-Forbund 33 29 70 23, mobil 20 24 16 86, lec@def.dk