Elisabeth Linton bliver ny kunstnerisk chef for Den Kongelige Opera

Det Kongelige Teater får ny kunstnerisk chef for Operaen, når Elisabeth Linton tiltræder stillingen den 1. august 2022
Foto: Camilla Winther

Det Kongelige Teater får 1. august 2022 ny operachef, når den 47-årige svenske instruktør Elisabeth Linton overtager stafetten fra britiske John Fulljames. Elisabeth Linton arbejder i dag som chefdramaturg på Malmö Opera.

"Jeg er meget begejstret over, at vi nu kan fortælle, at Elisabeth Linton bliver vores nye operachef. Elisabeth har bl.a. med sit arbejde i Malmö demonstreret, at hun har sans for at sætte barren højt samtidig med at hun gør tærsklen til operahuset lavere for et stort publikum - og dét er det allervigtigste for os i de kommende år: troen på at en høj kvalitet og en bred appel ikke er modsætninger, men går hånd i hånd,” siger teaterchef Kasper Holten.

Det Kongelige Teaters publikum kender allerede Elisabeth Linton som iscenesætter, bl.a. med teatrets roste udgave af Puccinis La bohème, der har været genopsat med stor succes flere gange siden sin premiere. Elisabeth Linton har herudover som en del af teamet på Malmö Opera demonstreret stor flair for at tiltrække nye målgrupper og at skabe dialog og begejstring omkring opera.

Det Kongelige Teaters bestyrelse pegede enstemmigt på herboende Elisabeth Linton, og bestyrelsesformand Bertel Haarder udtaler: "Det var et utroligt stærkt ansøgerfelt, hvilket vi glæder os over at se og tager som et udtryk for, at Den Kongelige Operas rygte er stærkt. Elisabeth Linton overbeviste os om, at hun med sin erfaring, flid og kærlighed til opgaven kan gøre Den Kongelige Opera til en af de allerbedste i verden.”

Elisabeth Linton siger: "Jeg er fantastisk stolt over at blive betroet denne vigtige opgave. For mig står Den Kongelige Opera som en helt unik institution, som jeg nærer dyb kærlighed til og glæder mig meget til at skulle stå i spidsen for. Jeg kender både kunstnere og andre medarbejdere som værende dybt dedikerede, og jeg vil kæmpe med alt hvad jeg har for at skabe de bedste rammer for at de kan begejstre et stort publikum i hele Danmark."

Elisabeth Linton kan i sæson 2021/22 opleves som instruktør på Det Kongelige Teater - både med La bohème og med Danmarkspremieren på familieforestillingen Matilda the Musical, som Det Kongelige Teater præsenterer på Gamle Scene i januar 2022.

Elisabeth vil fra sommeren 2021 samarbejde med afgående operachef John Fulljames om den i operaverdenen altafgørende langtidsplanlægning. John Fulljames, som har været operachef siden 2017, forlader Det Kongelige Teater i sommeren 2022, når hans kontrakt udløber. "John har gjort et fremragende stykke arbejde med at udvide repertoiret, skabe internationale samarbejder og løfte kvaliteten af forestillingerne, og han efterlader - på trods af pandemien - et stærkt kompagni med et stort potentiale til sin efterfølger," siger Kasper Holten.

CURRICULUM VITAE Elisabeth Linton

Elisabeth Linton er født 1973 i Göteborg, men har siden 1997 været bosat i Danmark, hvor hun er uddannet sceneinstruktør fra Statens Teaterskole (i dag Den Danske Scenekunstskole) i 2001 – den eneste instruktør skolen har uddannet med speciale i opera.

Elisabeth Linton har siden 2018 fungeret som chefdramaturg ved Malmö Opera, hvor hun som del af den kunstneriske ledelsesgruppe har været involveret i planlægning af repertoire, valg af kunstneriske teams, casting mv.

Elisabeth Linton har tidligere været medlem af Den Jyske Operas bestyrelse, medlem af Den Kongelige Operas advisory board og kunstnerisk konsulent for Copenhagen Opera Festival.

Elisabeth Linton har iscenesat mere end 50 opsætninger af skuespil, opera, musicals, operette og sceniske koncerter rundt om i Norden og Europa. På Det Kongelige Teater har hun iscenesat operaerne Under himlen (2004), Nabucco (2010), La bohème (2016) og Momo og tidstyvene (2018) såvel som opsætningen af De tre musketerer i Dyrehaven i 2010. I sæson 2021/22 iscenesætter hun Danmarkspremieren på Matilda the Musical på Det Kongelige Teater – i hendes anmelderroste og prisbelønnede opsætning fra Malmö Opera (2019).

Foto: Camilla Winther
Den Kongelige Opera Foto: Thomas Nørdam Andersen