Elisa Rimpler genvalgt som formand for BUPL

Pædagogernes formand Elisa Rimpler blev genvalgt med stående klapsalver og uden modkandidater på BUPL’s kongres i Nyborg. Hun blæser til kamp for en højere løn til pædagogerne.

Elisa Rimpler blev lørdag genvalgt som formand for en ny toårig periode på BUPL’s 16. ordinære kongres. Hun går dermed ind til sin femte periode som formand for pædagogernes fagforening.

”Jeg er taknemmelig for den tillid, kongressen har vist mig, og jeg synes, vi kan være stolte af de resultater, vi i fællesskab har kæmpet hjem den seneste kongresperiode. Vi har blandt andet kæmpet os til en historisk sejr med loven om minimumsnormeringer og sikret et løft af fritidsområdet med sociale normeringer. Nu retter vi blikket mod de store opgaver, der venter forude, herunder pædagogmanglen og et opgør med pædagogernes lønefterslæb” siger Elisa Rimpler.

Under overskriften ”Fart på fællesskabet – vejen til nye sejre,” blev kongressen brugt til at sætte retningen for BUPL’s arbejde for den kommende periode. Og det var helt tydeligt, at en højere løn står øverst på pædagogernes to-do-liste.

”Pædagoger tjener i gennemsnit 4000 kroner mindre en andre offentligt ansatte med en mellemlang videregående uddannelse. Den skævhed skal der gøres op med, hvis vi skal kunne rekruttere til faget og stoppe den galopperende pædagogmangel i vores vuggestuer, børnehaver og fritidsinstitutioner. Det skal være langt mere attraktivt at blive og være pædagog” fastslår BUPL-formanden.

BUPL-kongressen valgte også et nyt medlem til den vakante plads i forretningsudvalget. Det er Johnny Gaardsdal, der hidtil har været en del af ledelsen i BUPL MidtVestjylland.
Der var desuden genvalg til Lars Søgaard, næstformand Birgitte Conradsen og hovedkasserer Lasse Bjerg Jørgensen