Elgiganten leverer rekordomsætning for 7. år i træk.

Elgiganten styrker sin position som Danmarks førende varehuskæde indenfor forbrugerelektronik og hårde hvidevarer med en rekordomsætning på 7,1 milliarder kroner. Fremtiden byder nu på en acceleration af vækstplanerne med ikke mindre end 8 nye varehuse, måske flere, hen over de kommende 2-3 år.
Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, glæder sig over endnu et rekordår.

Trods 38 lukkede varehuse i hele 2,5 måned - endda midt i en meget travl juleperiode - har Elgiganten i regnskabsåret 20/21 haft en rekordomsætning på hele 7,1 milliarder kroner og med et driftsresultat (EBIT) på 131,3 millioner kroner.

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten: ”Det er med ekstra stor glæde, at vi kan sætte to streger under endnu et rekordår. Det er ingen hemmelighed, at Covid-19 skabte en vis usikkerhed ved regnskabsårets begyndelse og ligeså i løbet af året. Jeg er derfor overordentlig tilfreds med, hvad vi har leveret og præsteret. Samtidig skylder jeg vores medarbejdere og kunder en stor tak. Uden dem stod vi ikke med så flot et resultat i dag.”

Markedsleder med kunderådgivning og service øverst på prioriteringslisten
Ud over den flotte vækst ligger også kundetilfredsheden højt i Elgiganten. Hele 93,3% af Elgigantens kunder kvitterede således med en grøn og glad smiley i 20/21 – en stigning fra 92,5% sammenlignet med året før. En flot præstation set i lyset af, at Elgiganten samme år både implementerede helt nyt IT-system med dertilhørende udfordringer og på samme tid oplevede flere måneder med lukkede varehuse.

Peder Stedal fortæller: ”Jeg må indrømme, at jeg er særdeles stolt over, at vi er kommet så flot igennem året med så høj kundetilfredshed. Det betyder, at vi til trods for en tid med Covid-19, IT-udfordringer, lukkede butikker og et eksploderende onlinesalg, som betød, at vi måtte løbe ekstra stærk, stadig har formået at levere service og rådgivning til vores kunder på et virkelig højt niveau. Noget der helt sikkert ikke var lykkedes, hvis ikke det var for de mange dedikerede og hårdtarbejdende medarbejdere, som har knoklet løs i en både foranderlig og svær tid. Dette har været en stor holdindsats.”

Med den imponerende vækst og kundetilfredshed har Elgiganten endnu en gang cementeret sin position som markedsleder. Peder Stedal uddyber:

”Forudsætningen for succes er helt klart konkurrencedygtige priser og et stort produktudvalg. Et produktudvalg vi har ambitioner om at mangedoble i løbet af de kommende år. Samtidig satser vi benhårdt på også fremadrettet at yde den bedst mulige rådgivning og kundeservice - uanset om det er inden for gaming, TV eller hårde hvidevarer. Noget vores nye IT-system i tæt samspil med vores dygtige rådgivere vil hjælpe med til at tilsikre.”

Fremtiden byder på flere varehuse og sømløs service
Elgiganten vil med de seneste resultater accelerere vækstplanerne, som har to hovedoverskrifter: Flere varehuse og endnu bedre service. Elgiganten planlægger derfor at åbne 8-10 nye varehuse i løbet af de næste 2-3 år. Allerede nu ligger det helt fast, at der åbner nye varehuse i både Fredericia, Ringsted, Rønne og Kalundborg. Snart kan sløret løftes for yderligere 4-6 varehuse. Varehuse, som alle har til formål at sikre Elgigantens kunder en endnu bedre service.

”Vi vil helt sikkert fortsætte med at vækste indenfor e-handel, men det vil handlen i de fysiske varehuse så sandelig også. De kommende varehuse bliver alle indrettet ud fra vores nye ’3.0 koncept’. Det vil sige store varehuse på omkring 2.000 m2 med bl.a. Apple shops og køkkenafdelinger. Alle indrettet med det formål at sikre en sømløs kundeoplevelse før, under og efter købet i tæt samspil med vores hjemmeside. Slutteligt er vi klar til at slå dørene op for 2 nye B2B business centre i hhv. Skejby og Glostrup efter sommerferien. Der er derfor masser at glæde sig til den kommende tid” slutter Peder Stedal.

Fakta om regnskabsåret 20/21

• Periode: 1. maj 2020 til 30. april 2021
  • Omsætning: 7,1 milliarder DKK. En stigning på +0,8 milliarder fra året før
  • Driftsresultat (EBIT) 131,3 millioner DKK. En stigning fra 120 millioner DKK året før
  • Kundetilfredshed: 93,3%. En stigning fra 92,5% året før

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, glæder sig over endnu et rekordår.

Fakta om Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 38 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.