Elgiganten kåres som Årets Folkehjælper i Aarhus

I denne måned kåres Årets Folkehjælper for 9. gang i Aarhus. Elgiganten er udnævnt som prismodtager blandt en række andre organisationer og virksomheder og vil den 24. september få overrakt den ærefulde pris.

John Jannsen, formand for Dansk Folkehjælp Aarhus, lægger især vægt på det enorme ansvar Elgiganten har udvist og den store støtte, der er blevet givet i mere end 10 år: ”Vi udnævner Elgiganten som Årets Folkehjælper 2021 på grund af det betragtelige sociale ansvar Elgiganten tager. Et ansvar som udspringer fra ledelsen, men som bor og lever i hver eneste medarbejder i organisationen.”

At identificere én Årets Folkehjælper er ikke en nem opgave. Men når først der kommer et konkret emne eller aktivitet på bordet, er det som regel indlysende, hvem der har fortjent prisen. Sådan har det også været i år, forklarer John Jannsen: ”Vi var ikke i tvivl om, at Elgiganten fortjente prisen i år. Elgiganten er igennem årene blevet en central støtte for Dansk Folkehjælps Julehjælp og er også allerede på andet år blevet det i Skolestartshjælpen. Samtidig tager Elgiganten et stort socialt ansvar på ledelsesniveau, som forplanter sig ud i organisationen til den enkelte medarbejder.”

Elgiganten har i mere end 10 år været med til at sætte fokus på, at der eksisterer en del børnefamilier rundt om i Danmark, som ikke har de samme muligheder naboen eller legekammeraten - og har i samme periode løbende været med til at give en betydelig håndsrækning.

Peder Stedal, adm. direktør i Elgiganten, er både glad og stolt over at modtage prisen: ”Jeg er helt rørt over, at Elgiganten er blevet tildelt prisen Årets Folkehjælper. Personligt mener jeg, at man har en forpligtelse til at hjælpe, hvor man kan og gøre en forskel, hvis man har mulighed for det. Derfor har det været en sand fornøjelse at samarbejde med Dansk Folkehjælp omkring både Julehjælp og nu senest Skolestarthjælp. Ikke kun for mig, men for alle medarbejdere i Elgiganten, som har støttet op om initiativerne hele vejen.”

Overrækkelsen finder sted i forbindelse med Frivillig Fredag den 24. september 2021 i Elgiganten, Viby. John Jannsen, Formand for Dansk Folkehjælp Aarhus, vil stå for prisoverrækkelsen.

Fakta om Årets Folkehjælper:

Årets Folkehjælper er en pris, der har eksisteret siden 2010 og som bliver uddelt hvert år i Aarhus.

Prisen tildeles en eller flere personer, et eller flere medlemmer, en afdeling, en forening, en organisation, en virksomhed, et institut, en myndighed eller et medie, der har gjort en særlig indsats for de målgrupper, som Dansk Folkehjælp arbejder til fordel for.

Prisen er tidligere tildelt HK Østjylland, Frivilligecenter Aarhus, Joachim Parbo, Damgaard-Jensen, Thomas Bruno Pedersen, Berit Jessen, Stribo, Steffen Lykke Rasmussen.

Dansk Folkehjælp
Næstformand/ presseansvarlig Dansk Folkehjælp Aarhus Carl-August Paulsen
E-mail:aarhus@afdeling.folkehjaelp.dk

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevare-produkter i hjemmeelektronik og hårde-hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt på 38 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Der er i alt 414 varehuse og ca. 10.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af britiske Dixons Carphone.