Elgiganten cementerer sin position som markedsleder

Elgiganten kommer stærkt ud af 1. halvår 21/22 med tangering af 20/21 rekorden.
Peder Stedal, adm. direktør - Elgiganten

Elgiganten havde rekordvækst på hele 16% med samme antal butikker fra 19/20 til 20/21 og fastholder niveauet i 1. halvår 21/22. Omsætningen stiger med 1% i første halvår og lander dermed på 3,5 mia. DKK.

Tilfredsstillende resultat og flot indsats
Peder Stedal, adm. direktør, sætter ord på det første halve år: ”Jeg er rigtig godt tilfreds med vores halvårsresultat. Det er flotte tal, når man sammenligner med 2020, som var et helt ekstraordinært år. Corona, hjemmearbejdspladser og stor stigning i vores onlinehandel til følge - samt udbetaling af feriepenge - prægede i den grad vores 2020 resultat. Derfor glæder det mig at se, at vi stadig formår at fastholde niveauet sammenlignet med resultaterne fra samme periode sidste år.”

Endnu flere tilfredse kunder
”Vores vinderformel, som består af en kombination mellem online, fysiske varehuse samt personlig og dygtig rådgivning, fortsætter med at skabe gode resultater. På trods af den udfordrende pandemiperiode vi har været igennem, formår vi endvidere at løfte vores kundetilfredshed, der er steget til over 94% i 1. halvår. Selvsagt er det noget, jeg er utrolig tilfreds med,” fortæller Peder Stedal.

Holdindsats bag stærkt resultat
Medarbejderne er en af de medvirkende årsager til de flotte resultater, pointerer Peder Stedal: ”Jeg er utrolig stolt af Elgigantens 2.300 ansatte. Hver eneste dag lægger de en kæmpestor indsats, og vi ville ikke have opnået de samme resultater uden dem. Gennem både 2020 og 2021 har vi klaret os gennem dage, uger og måneder med nedlukninger, skiftende forhold og restriktioner. Alligevel er vi kommet stærkt ud på den anden side, sammen.”

Elkjøp koncernen kom ud med et samlet resultat på det nordiske marked på i alt 23,3 milliarder NOK i første halvdel af regnskabsåret 21/22 og et driftsresultat på 672 millioner NOK. En cementering af Elgigantens position som markedsleder i hele Norden.

Elgiganten vokser således på alle markeder, bortset fra i Finland, som viser en mindre tilbagegang på 2%. Danmark er vækstet med 1%, Norge med 3% og Sverige med 6 %.

Kort om første halvdel af regnskabsåret:

- Perioden strækker sig fra 1. maj til 31. oktober 2021
- Resultatet for halvåret var 3,5 mia. kroner
- Omsætningsstigning på 1% sammenlignet med samme periode sidste år

Peder Stedal, adm. direktør - Elgiganten

Elgiganten er Danmarks førende varehuskæde indenfor mærkevareprodukter i hjemmeelektronik og hårde hvidevarer. Elgiganten blev etableret i Danmark i 1996 og har i dag over 2.300 medarbejdere fordelt pa 40 varehuse landet over samt en af landets største internetbutikker på Elgiganten.dk.

Elgiganten A/S indgår i Elkjøp Nordic-koncernen, der i regnskabsåret 2020/21 omsatte for 49,8 milliarder norske kroner. Der er i alt 414 varehuse og ca. 11.000 medarbejdere i Norden. Alle nordiske varehuse forsynes fra det over 100.000 kvm store centrallager i Jönköping, Sverige. Elkjøp-koncernen ejes af Currys plc.