Elever fra Vesterdal Efterskole har Danmarks bedste idé!

En legetøjsserie der skal skabe grønne vaner fra barnsben. Den ide var så god og gennemtænkt, at fire elever fra Vesterdal Efterskole tirsdag den 26. maj løb med sejren til Next Level - Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for grundskoleelever. Men de var ikke de eneste, der løb med præmier på dagen.
Frida Forsby, Karla Husted Sylvest, Lauge Krull og Tinke Hansen står bag ideen Habitum.

I både Danmark, Grønland og Færøerne har flere end 1600 af elever været i gang med at finde på innovative ideer, der kan skabe en positiv forandring i verden. Tirsdag den 26. maj dystede de 24 bedste hold til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for elever i 7.-10. klasse, som Fonden for Entreprenørskab står bag.

I år blev Danmarksmesterskabet pga. Covid-19 holdt online, men det kunne ikke mærkes på niveauet af de unges ideer. De har alle arbejdet med ”Det hjertesunde liv”, som er årets tema i samarbejde med P.S. I Love You. Mange af de unges ideerne handlede ligesom vindernes også om klima, miljø og fællesskaber.

Vinderne blev fire elever fra Vesterdal Efterskole, der har udviklet legetøjsserien Habitum. Habitum består lige nu af tre stykker legetøj, målrettet tre forskellige aldersgrupper. Hvert stykke legetøj skal oplyse børn om miljøet og skabe nogle grønne vaner fra barnsben, og legetøjet tager udgangspunkt i eksisterende populært legetøj. Det skal være med til at påvirke vanens magt i en klimavenlig retning.

"Ideen opstod fordi vi gerne ville arbejde med klima og noget der kan påvirke og hjælpe folk. Og hvor kan vi bedst påvirke vaner? Det kan vi før man får vaner, altså ved små børn. Og så var det naturligt at tænke legetøj."

"Det er vildt lækkert at vinde og en rar bekræftelse på det, vi har arbejdet med i så lang tid. Et rigtig skulderklap! Men vi havde ikke forventet at vinde. Vi har haft op- og nedture i forløbet, men i dag har været en virkelig god dag", lød det fra gruppen, som vandt 10.000 kroner til klassekassen.

Innovative ideer og unge hjerner

Til Danmarksmesterskabet pitchede eleverne deres ideer for dommerne, som var på hårdt arbejde, da de skulle vælge mellem de mange nytænkende og innovative ideer. Eleverne dystede i fire kategorier: Bevægelse, Viden & Verden, Velfærd & Samfund og Sprog & Kultur, og i hver kategori blev der fundet en vinder og derudover en samlet 1., 2. og 3. plads. Camilla Ottesen var dagens vært og guidede både deltagere og dommere igennem dagen, som sluttede med en festlig kåring.

Vinderne blev:

1. plads og vinder af kategorien Sprog & Kultur: Habitum fra Vesterdal Efterskole

2. plads og vinder af kategorien Viden & Verden: Selfwatering fra Skorpeskolen

3. plads og vinder af kategorien Velfærd & Samfund: Help CSA fra Sct. Hans Skole

Vinder af kategorien Bevægelse: Outcore fra Sct. Hans Skole

Next Level-forløbet støttes af P.S. I Love You, og Hempel Fonden støtter DM i Entreprenørskab.

Habitum: Tinke Hansen, Lauge Krull, Frida Forsby og Karla Husted Sylvest, tlf: 42964097

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk eller tlf: 31 75 34 81

Online pitch ved DM i Entreprenørskab
Team Habitum med deres prototyper på legetøj, der skal skabe større miljøbevidsthed.

Fonden for Entreprenørskab står bag det entreprenante undervisningsforløb Next Level, som alle eleverne til DM i Entreprenørskab har arbejdet med i løbet af skoleåret. Her har de prøvet kræfter med entreprenørskab på en spændende og lærerig måde ved at gå fra idé til handling.

Fonden for Entreprenørskab arbejder for at entreprenørskab skal være for alle, og hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.