Elever fra Svenborg vinder stor entreprenørskabskonkurrence

Fire elever fra Svendborg HTX har netop vundet entreprenørskabskonkurrencen Tech Innovation Programme under Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Fredericia. Deres projekt handler om at plante planter langs Odense Letbane, så rødderne fjerner lavfrekvent støj, der er generende for beboerne.

Fredericia var på den anden ende, da omkring 3600 elever og studerende, lærere og undervisere samt frivillige dommere og erhvervsfolk deltog i Danish Entrepreneurship Festival i Messe C i Fredericia.

En af konkurrencerne var Tech Innovation Programme målrettet elever fra HTX. Her løb teamet Root Rail fra Svendborg HTX med 1. pladsen.

Root Rail vil fjerne lavfrekvensstøj fra boligområder ved at plante elefantgræs langs fx Odense Letbane. Rødderne fra planten skal mindske den lavfrekvente støj i jorden og skal bedre boligforhold for beboere. Holdet fra Svendborg var meget overraskede over at vinde konkurrencen:

- Vi er meget overraskede over at vinde. Vi havde ikke engang drømt om at komme i finalen. Vi har brugt to måneder på at udvikle produktet, og det kunne være vildt, hvis Odense Kommune vill teste det af og implementere det, hvis det virker. Odense leder nemlig efter bæredygtige løsninger og her kan vi både løse et problem med støj og så gøre det på en bæredygtig måde. Vi har allerede forsøgt at komme i dialog med kommunen, og måske bliver det nemmere nu, hvor vi har vundet Tech Innovation Programme, siger Valdemar Aksel Bang, Zakarias Thingstrup Greve, Kirse Aida Aaholt Luffe og Gustav Niels Grundsøe.

Formålet med konkurrencen er at give unge i Danmark mulighed for at teste og afprøve deres nyudviklede idéer uden for uddannelsesrammen. Formålet er også at skabe et rum, som giver unge mulighed for på et tidligt stadie i deres entreprenørskabsproces at modtage kvalificeret sparring og rådgivning fra erhvervsfolk og iværksættere fra hele landet. I alt deltog 300 elever, 97 hold.

2. pladsen gik til Rechain fra Svendborg HTX, som vil løse problemet med, at cykelkæder falder af. Produktet er to metalstænger, der sidder på tandhjulet, som automatisk sætter kæden på igen.

3. pladsen gik til Olympisk Sæler fra Holstebro HTX, som har lavet en flydende Ø, der er fyldt med planter og blomster. Øen skal sættes ud i søer i storbyerne med henblik på at øge biodiversiteten i storbyerne, ved at sommerfugle og insekter tiltrækkes. Øen skal laves ud af genanvendt plastik.

Foto: Claus Lillevang

Fonden for Entreprenørskab vil inspirere børn og unge og give dem evnen til at tænke og agere entreprenant og innovativt, så de kan lykkes i en global og omskiftelig verden. Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Fonden fungerer desuden som nationalt videncenter for opsamling, udvikling og udbredelse af viden om entreprenørskabsundervisning på alle niveauer af uddannelsessystemet.