Elever fra Næstved imponerer og vinder 2. og 3. plads i stor konkurrence ved Danish Entrepreneurship Festival 2020

Syv elever fra Næstved Gymnasium og HF havde så gode iværksætterideer, at de fredag den 20. november vandt anden- og tredjepladsen i Da Vinci-konkurrencen ved Danish Entrepreneurship Festival 2020.
Teamet Nevika fra Næstved Gymnasium og HF

Innovationen og entusiasmen har boblet om kap, mens tusindvis af innovative elever og studerende har dystet på gode iværksætterideer og -opfindelser til Danish Entrepreneurship Festival i uge 47. De mange unge skulle overbevise erfarne erhvervsfolk om, at deres idé var den bedste i en af de forskellige konkurrencer, som de deltog i

Fredag den 20. november kulminerede det i et stort awardshow, hvor hele ni priser blev uddelt til de bedste idéer, projekter og produkter, og vinderne blev honoreret med både penge, trofæ og virtuelle klapsalver.

App til allergikere i supermarkeder

Eleverne fra Næstved Gymnasium og HF var knivskarpe, da de online pitchede deres ideer i Da Vinci-konkurrencen. Glæden strålede da også ud af Frederikke Kaae Dahl, Gustav Ditlev Stroiert Christiansen, Melika Munk Helgesen og Nikoline Olsgaard Storm, da de efter flere dages intensiv konkurrence blev udråbt som vindere af 2.pladsen i Da Vinci-konkurrencen. De fire elever har udviklet en app, der skal gøre det lettere at tjekke produkter i supermarkedet, så allergikere kan undgå de produkter, der indeholder fødevarer, man er allergisk overfor.

- Vi har det virkelig godt lige nu. Det er vildt og surrealistisk at tænke over, at vi både får 2. pladsen og nogle penge med. Sådan et projekt her kræver noget og er en spændende proces. Man skal også være klar på det og villig til at bruge en del tid på det udover skoletiden. Det kræver noget ekstra at være iværksætter, lød det fra gruppen.

- Vi vil gerne hjælpe folk i fremtiden men også gøre den økonomisk uafhængig, så vi kan bruge tid på projektet. Det er helt klart et projekt, der er mere end et gymnasieprojekt, lød det gruppen, da de vandt. Ud over æren vandt de også 6000 kr. sponsoreret af Dansk Industri.

Hjælp til selvhjælp og bedre velvære

Tredjepladsen gik til teamet Macai, også fra Næstved Gymnasium og HF, som har lavet en oppustelig pude, der kan pustes op i tre forskellige zoner, så fx sclerosepatienter undgår smerter og ømhed i lænden. Med puden kan de nemmere selv skifte position.

- Vi har fundet på idéen fordi en af vores venners farfar er sclerosepatient. Så vi kunne se potentialet i det derfra. Pengene skal gå til videreudvikling af produktet, så det kan blive godt og vi kan få solgt nogle puder til folk, der har brug for det, lød det fra gruppen da de vandt prisen og 4000 kr. sponsoreret af Dansk Industri.

Selv om Næstved-eleverne klarede sig godt, så var de to grupper oppe mod mange andre skarpe ideer, som pressede dem til det sidste.

- Det har været imponerende at følge med i løbet af ugen og høre de mange gennemtænkte og innovative ideer fra de unge. Mange af dem har stort potentiale, og det er virkelig imponerende, hvor engagerede de unge er, og hvor meget de har forberedt sig på at præsentere og fremvise deres idé eller produkt. I år har alt foregået online, og den udfordring har de unge og skolerne taget op. Jeg håber oplevelsen og feedback fra dommerne giver de unge både erfaring og læring med hjem, siger Christian Vintergaard, CEO for Fonden for Entreprenørskab, der arrangerer Danish Entrepreneurship Festival.

Inspiration, feedback og mod på mere

Til festivalen dyster de tusindvis af elever og studerende i flere forskellige konkurrencer og kategorier delt ind efter aldersgruppe og uddannelsestype. En af de store konkurrencer er Idékonkurrencen, hvor flere end 1600 elever og studerende deltog. Derudover har de bedste hold fra hele landet dystet i opfinderkonkurrencen Projekt Edison for elever i 6.-7. klasse, ligesom der blev kåret en vinder af Da Vinci-konkurrencen for elever på ungdomsuddannelserne. Erhvervsskoleeleverne dystede i Kickstart Programme, mens studerende, der reelt er i gang med at starte virksomheder, dystede om tre verdensmålsmikrolegater.

Ud over konkurrencerne har et stærkt felt af iværksættere, investorer og andre dygtige mennesker været med online til at inspirere alle med deres erfaring og viden. Det er bl.a. iværksætter og investor Mia Wagner, Tech investor Sune Alstrup, CEO i Netcompany André Rogaczewski og managing partner i byFounders Tommy Andersen.

Danish Entrepreneurship Festival 2020 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab med Totem Entertainment og Odense Kommune som partnere og blev afviklet og sendt live fra fire studier i Odense Congress Center.

Se alle vinderne her.

Kontakt:
Nevika: Frederikke Kaae Dahl, Gustav Ditlev Stroiert Christiansen, Melika Munk Helgesen og Nikoline Olsgaard Storm. Tlf: 20410706 (Gustav)

Macai: Carl Cordua Andersen, Kristian Stepien og Sebastian Søndergaard Møller. Tlf: 31467339 (Carl)

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, berit@ffefonden.dk, 31 75 34 81

Teamet Nevika fra Næstved Gymnasium og HF
Teamet Macai fra Næstved Gymnasium og HF

Om Danish Entrepreneurship Festival

I hele uge 47 har Fonden for Entreprenørskab holdt den allerførste udgave af Danish Entrepreneurship Festival. Gennem hele ugen har tusindvis af elever og studerende med iværksætterideer mødtes i online idekonkurrencer, fået sparring fra hundredvis af erfarne erhvervsfolk og inspiration fra kendte iværksættere og investorer. Lisbeth Østergaard, Camilla Ottesen og Peter Falktoft har været ugens værter, og alle har kunne følge med live.

Læs mere på http://danishentrepreneurshipfestival.ffe-ye.dk/.