Elektrikerlærling sagde stop efter krænkelser

Også fra elektrikernes arbejdspladser er der eksempler på krænkende adfærd med alvorlige konsekvenser for ofrene

– Jeg fik at vide, at jeg var ’en pæn pige’. Derfor måtte jeg også finde mig i lidt ’kærlige klap’ …

Men det ville elektrikerlærling Vibe Gammelgaard Nielsen ikke. Hun arbejdede på en byggeplads, og efter flere forgæves forsøg på at råbe virksomhedens ledelse op endte forløbet efter hjælp fra Dansk El-Forbunds (DEF) afdeling København med et forlig mellem virksomheden og lærlingen. Hun har nu fået en ny læreplads, skriver fagbladet Elektrikeren.

Lærlingen fortæller sin historie, fordi hun håber, at omtalen kan medvirke til, at andre slipper for at opleve det samme som hende. Og hendes situation er ikke enestående. René Gorski, der er fagsekretær i DEF København, har bistået Vibe Gammelgaard Nielsen og behandler i øjeblikket tre andre sager om krænkelser.

Også andre afdelinger i forbundet kan fortælle om eksempler på krænkelser. Her har der både været en dybt alvorlig sag og tilfælde, der er blevet ’taget i opløbet’.

Både kvinder og mænd rammes. Fra en afdeling lyder meldingen: ”… ens for de tre sager er også, at medlemmerne ikke har ønsket at videreføre sagerne, fordi det er flovt, skamfuldt eller ydmygende – eller fordi de er mænd?”

– Jeg ved godt, der har været og fortsat er nogle håndværkertraditioner eller -kultur – både verbalt og fysisk – som mange af os har været igennem i vores læretid m.m. Det var jo ’bare god værkstedshumor’. Det må vi alle gøre op med nu og have forståelse for, at det hører fortiden til, siger René Gorski.

Læs mere i fagbladet Elektrikeren side 6 – http://mags.otw.dk/danskelforbund/859/6