Electrolux är svenskarnas föredragna val när det gäller vitvaror

När tvättmaskinen stannar och kylen inte längre kyler, vilket varumärke överväger då svenskarna att köpa?

Getty Images

YouGov har tittat närmare på vad svenskarna föredrar när det gäller vitvaror, och två svenska varumärken sticker ut positivt:

Vilka varumärken har vi hört talas om

Nästan 9 av 10 känner till Electrolux (87 %). Svenskarnas kännedom är generellt hög när det gäller de största tillverkarna av vitvaror. 3 av 4 eller fler känner till Bosch, Whirlpool, Husqvarna, Siemens, Samsung och Cylinda.

Electrolux är också det varumärke som de flesta har ett positivt intryck av:

Intryck, kvalitet, valuta

55 % av svenskarna har ett övergripande positivt intryck av Electrolux. Fler kvinnor än män har ett positivt intryck (57 % jämfört med 53 % av männen) och svenskar över 60 (61 %). Electrolux ligger också i topp när svenskarna ska bedöma vilka varumärken de anser står för bra kvalitet och vilka som står för bra värde för pengarna.

Andra plats går även den här gången till Bosch (44 % har ett övergripande positivt intryck av Bosch) och tredje plats till Husqvarna (41 %).  Svenskar över 60 år är också överrepresenterade bland de som har en övergripande positivt intryck av Husqvarna (46 %).

71 % känner till Miele, vilket ligger lite under varumärken som Whirlpool (80 %), Siemens (79 %) och Samsung (77 %). Men många svenskar har ett positivt intryck av Miele (36 %), som placerar sig på fjärde plats.

När folk ska byta vitvaror hemma är alltså Electrolux det varumärke de tänker på i första hand.

Nästa köp

Mer än 2 av 5 (46 %) skulle överväga Electrolux nästa gång de ska byta vitvaror hemma. Bosch ligger på andra plats (38 %) och Husqvarna på tredje plats (31 %). Husqvarna sticker ut i toppen, med fler män än kvinnor som skulle välja varumärket nästa gång de ska byta vitvaror hemma (34 % jämfört med 27 % av kvinnorna).

Sammantaget kan man dock på Electrolux glädja sig åt en stark position på den svenska marknaden för vitvaror.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 7 – 10 februari 2020 har sammanlagt 2033 intervjuer genomförts med män och kvinnor i åldern 18+ via YouGov Sveriges internetpanel. Urvalet är representativt för kön, ålder och geografi.

YouGov är ett internationellt data- och marknadsanalysföretag. Grunden för vår verksamhet är vår kontinuerliga dialog med 8 miljoner människor världen över inom ramen för vår konsumentpanel.

YouGov erbjuder ett stort utbud av tjänster som ger breda och djupa insikter. Bland våra produkter återfinns YouGov BrandIndex, en daglig mätning av allmänhetens bild av olika varumärken, och YouGov Profiles, vårt segmenterings- och profileringsverktyg. Vår marknadsledande YouGov Omnibus är en snabb och kostnadseffektiv tjänst som ger svar på undersökningsfrågor i hela befolkningen eller i utvalda målgrupper. Med panelmedlemmar i 44 länder är YouGov ett av de största undersökningsföretagen i världen.