Elcyklen er på vej til at blive vores foretrukne cykel
Man skal ikke længere tilbage end 2011, før elcyklen sad på 0 procent af det danske marked for cykler. Spring frem til i dag, og der er batteri og motor på næsten hver fjerde solgte cykel.
I en ny rapport har Det Nationale Videncenter for Cykelfremme, der hører under Vejdirektoratet, undersøgt elcyklens udbredelse i Danmark. Undersøgelsen viser, at elcyklen er en transportform i eksplosiv fremgang, og at vi kommer til at se langt flere elcykler på de danske cykelstier i fremtiden.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger:
”Der er virkelig fart på udviklingen. For få år siden var elcyklen stadigvæk et særsyn på de danske cykelstier, men nu er den efterhånden alle vegne. Og det gælder i hele landet. Mange tror, at elcyklen er et hovedstadsfænomen, men den er faktisk endnu mere udbredt i provinsen, hvor der er større afstande end i København. Elcyklen gør det lettere at cykle og få motion, fordi man relativt hurtigt kan tilbagelægge 10-15 kilometer og faktisk bruger sin krop mere aktivt, end hvad mange nok forestiller sig. Det er sundt at køre på elcykel.”
Undersøgelsen fra Det Nationale Videncenter for Cykelfremme viser, at 14,4 procent af danskerne har benyttet sig af en elcykel i løbet af det seneste år. Over halvdelen af respondenterne giver udtryk for, at de kunne forestille sig at anskaffe en elcykel.
Transportminister Thomas Danielsen hæfter sig også ved tendensen – ikke mindst i forhold til områderne uden for de store byer.
Transportminister Thomas Danielsen siger:
”Når du bor et sted, hvor der ikke kører busser otte gange i timen, så er der brug for alternativer. Her er det positivt, at elcyklen vinder frem. Hvor 10-15 kilometer er for meget for mange på ren pedalkraft, så kan elcyklen gøre det til en reel mulighed i hverdagen.”
En af elcyklens styrker er, at den giver mulighed for at cykle længere og flere ture. Den har især et stort potentiale i forhold til den del af befolkningen, som ikke er særligt fysisk aktive. Mange oplever, at det er mindre anstrengende at hoppe op på elcyklen, hvis man skal tilbagelægge en længere distance, end det er at gå eller tage den traditionelle cykel. Sundhedseffekten ved at gå fra at være fysisk inaktiv til at få en cykeltur ind i sin hverdag kan næsten ikke overvurderes – også selv om det er med assistance fra en elmotor.
Tidligere blev elcyklen af mange betragtet som et seniorprodukt. Den fordom ser nu ud til at være forduftet. I dag ser en del yngre og midaldrende et lys i elcyklen, hvilket kommer til udtryk i undersøgelsen ved, at 32 procent af de danskere, der har brugt en elcykel inden for det seneste år, er under 40 år.
Særligt fordi den yngre del af befolkningen er begyndt at tage elcyklen til sig, er det sandsynligt, at udviklingen på området vil fortsætte i fremtiden. Oveni det får elcyklerne stadig bedre batterier og motorer, hvilket er ensbetydende med en bedre køreoplevelse og længere rækkevidde.
Afdelingsleder Marianne Foldberg Steffensen, Vejdirektoratet, siger:
”Det er slet ikke utænkeligt, at elcyklen på et tidspunkt bliver normen på de danske cykelstier, og jeg vil ikke blive overrasket, hvis den sidder på 50 procent af markedet om ti år, ligesom det allerede er tilfældet i Holland. Vi kan se, at elcyklen bliver brugt bredt i den danske befolkning på tværs af køn, alder og geografi. Det er blevet socialt accepteret at køre på elcykel.”
Elcyklen har også potentiale til at ”stjæle” kørte kilometer fra bilen, som ellers er danskernes foretrukne transportmiddel. Næsten halvdelen af de danske elcykelbrugere oplyser, at elcyklen har erstattet bilen helt eller delvist. Udover bilen erstatter elcyklen også ture med den almindelige cykel for cirka halvdelen af brugerne. For cirka en femtedel erstatter elcyklen kollektiv transport og gang.
Undersøgelsen af elcyklens udbredelse er gennemført af Det Nationale Videnscenter for Cykelfremme, der hører under Vejdirektoratet. Den bygger på forskellige metoder og datakilder – blandt andet en repræsentativ spørgeskemaundersøgelse blandt 3.000 danskere for at afdække udbredelsen af elcykler og holdninger til disse.
Læs hele undersøgelsen om elcykler
Danskernes svar i spørgeskemaundersøgelsen
Tre vigtigste grunde til at få en elcykel:
- 44 procent synes det er mindre anstrengende
- 37 procent vælger den for at få motion
- 33 procent vælger den for at tilbagelægge længere afstande
Når man har en elcykel, så cykler man flere og længere ture:
- 69 procent kører over 6 km på en typisk elcykelpendlertur
- 61 procent er begyndt at cykle længere, efter de har købt en elcykel
- 62 procent cykler oftere på grund af deres elcykel
Geografiske forskelle:
- 14 procent kører på elcykel i små byer med 1.000-10.000 indbyggere
- 16 procent kører på elcykel i større provinsbyer med 10.000-30.000 indbyggere
- 9 procent kører på elcykel i København med 815.125 indbyggere
Fakta om elcykler
En elcykel er en cykel, der er udstyret med et batteri og en motor, der hjælper, når cyklens pedaler trædes rundt.
Der skelnes mellem tre typer af elcykler. Foruden den almindelige elcykel kigger rapporten på elladcykler, hvor der allerede i dag bliver solgt flere ladcykler med el end uden el.
Derudover har rapporten også undersøgt speed pedelecs, som er en elcykel, der kan køre op til 45 km/t og er tilladt gennem en forsøgsordning med krav til hjelmbrug og forsikring.
Nøgleord
Kontakter
Marianne Foldberg SteffensenAfdelingslederVejdirektoratet
Tlf:22 38 32 22mast@vd.dkVejdirektoratets pressetelefon:
Tlf:51 83 33 93Billeder
Information om Vejdirektoratet
Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal
1577 København V
+45 7244 3333https://www.vejdirektoratet.dk/
Følg pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Vejdirektoratet
Spærringen af Skærbækvej ved Taulov forlænges til 8. januar 202525.11.2024 10:00:00 CET | Pressemeddelelse
Skærbækvej mellem Kolding Landevej og Dronningens Kvarter har siden ultimo august været spærret, da en ny cykelsti langs Skærbækvej blandt andet skal etableres i forbindelse med ombygningen af tilslutningsanlæg 61 ved Taulov. Denne spærring forlænges nu indtil den 8. januar 2025. Det vil fortsat være muligt at komme nordfra motorvejen og køre ind og ud ad Dronningens Kvarter. Den nuværende skiltede omkørsel via Kolding Landevej og Dronningens kvarter fortsætter ligeledes. Cyklister og gående kan som nu fortsat anvende Skærbækvej frem til Adelvej. Spærringen forlænges, så kommende aktiviteter i projektet kan forkortes. I januar begynder næste fase af arbejdet, som også vil betyde omlægning af trafikken. Vejdirektoratet beklager de gener, den forlængede spærring måtte medføre.
Tingvejen ved Grindsted får ny asfalt25.11.2024 08:53:14 CET | Pressemeddelelse
Onsdag den 27. november udskifter Vejdirektoratet asfalten på Rute 30 Tingvejen ved Grindsted. Arbejdet forventes at kunne udføres på en enkelt dag.
Kom til informationsmøde om ny jernbane over Vestfyn22.11.2024 09:52:54 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet inviterer til informationsmøde tirsdag den 3. december i Vissenbjerg Idræts- og Kulturcenter, hvor den nye jernbane over Vestfyn bliver præsenteret og fagfolk står til rådighed for at svare på spørgsmål.
Lindetræer pryder igen alléen ved Hvidkilde Gods22.11.2024 07:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratet har netop genplantet lindetræer som erstatning for de gamle, fældede træer på den historiske allé langs Fåborgvej på Sydfyn.
Sjældne krigsfund langs E45 giver nye indsigter i Danmarks jernalder22.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Vejdirektoratets arbejde med at udvide E45 Østjyske Motorvej har netop banet vejen for spektakulære arkæologiske opdagelser fra jernalderen. Med fundet af en sjælden ringbrynje og en usædvanlig samling af våben kan Vejlemuseerne nu give et unikt indblik i fortidens krigsførelse og politiske magtstrukturer.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum