Elbranchen indtager DM i Skills

Dansk El-Forbund og TEKNIQ går igen i offensiven og benytter DM i Skills 2017 til at brande elbranchen og få flere dygtige unge til at tage en elektrikeruddannelse

’Elbranchen – Vi tænker bag facaden’. Sådan lyder sloganet i filmen om elbranchen, som hundredetusindvis af danskere har stiftet bekendtskab med på tv, i biografer, i online medier, på sociale medier og i fitnesscentre over hele landet.

Dansk El-Forbund og TEKNIQ, der repræsenterer installationsbranchen, står bag filmen, der skal skabe en forståelse for, at elbranchen er andet og mere end traditionelt håndvæk. Men de to organisationer, der udgør det faglige udvalg for elektrikeruddannelsen, er slet ikke færdige med at udbrede kendskabet til den fælles branche og bruger derfor DM i Skills 2017 til at oplyse unge og uddannelsessøgende om de mange muligheder i en elektrikeruddannelse. DM i Skills løber af stablen i Gigantium i Aalborg d. 26.-28. januar, og der forventes flere end 60.000 besøgende.

- Senest den 1. marts skal tusindvis af unge mennesker vælge uddannelse. Derfor er det oplagt for os at benytte DM i Skills til at sætte fokus på elektrikeruddannelsen. Dygtige elektrikere er eftertragtede både i Danmark og i udlandet. Der er gode jobmuligheder og høj løn i en teknisk branche, hvor hver dag byder på nye udfordringer. Det vil vi gerne fortælle de unge mennesker, siger forbundsformand i Dansk El-Forbund Jørgen Juul Rasmussen.

Bag Facaden filmen, som vil køre ved de fem el-finalisters konkurrencestand, suppleres op til og under DM i Skills med en større kampagne på elektrikeruddannelsens facebookside, hvor unge bliver aktiveret via konkurrencer med flotte præmier til både dem, der kommer forbi Gigantium i Aalborg, og dem, der ikke har mulighed for at besøge i DM i Skills.

- Det er elektrikerne, der sørger for, at vores bygninger bliver andet og mere end bare ’døde’ mure og vægge. Vi vil gerne vise danskerne – og særligt de unge uddannelsessøgende - de mange muligheder, som branchen rummer, og at man som elektriker både skal kunne bruge hovedet og hænderne, siger adm. direktør i TEKNIQ Niels Jørgen Hansen.

Hvis man besøger konkurrencestanden for elektrikerlærlinge (stand nr. 3001) til DM i Skills, vil man selv kunne få syn for sagen. Man kan se filmen ’Vi tænker bag Facaden’ og finde masser af informationer om elektrikeruddannelsen på www.elektrikeruddannelsen.dk