Dinitrol

Elbiler ruster sandsynligvis lettere end benzin- og dieselbiler

Del

Salget af el- og hybridbiler begynder for alvor at tage fart i Danmark, der ellers har været lidt langsomme i optrækket. Alt tyder dog på, at rust har bedre vilkår for at tære på de eldrevne køretøjer – især i Danmark.

Elbiler ruster sandsynligvis lettere end benzin- og dieselbiler – ikke mindst i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune bilfjende. Foto: PR.
Elbiler ruster sandsynligvis lettere end benzin- og dieselbiler – ikke mindst i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune bilfjende. Foto: PR.

Efter et langt, sløvt tilløb er salget af elbiler nu endelig kommet op i gear i Danmark, hvor større og bedre batterier gør bilerne interessante for flere forbrugere. Sandsynligvis trives rust dog endnu bedre i elbiler end i de almindelige benzin- og dieselmodeller, og udfordringen bliver især udtalt i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune fortærer.

– Det danske vejr er hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i hulrum og vognbund. Faktisk kan der ophobe sig helt op til 15 liter kondensvand i og på bilen. Når metal, ilt, og fugt så kombineres med salt, speedes processen op, og dette påvirker også el- og hybridbiler, siger Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol.

Spændinger i el- og hybridbiler

Hvor der er fugt, kondens og ilt tilstede, vil elektriske spændinger i bilens karrosseri ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, kunne sætte gang i en katalytisk virkning, som navnligt ved el- og hybridbiler bør tages alvorligt i de kommende år.

– Det er sandsynligt, at der alene som følge af, at der er væsentligt flere forbindelser og samlinger samt elektronik i denne type biler, vil danne sig mere krybestrøm i elbiler end i benzin- og dieseldrevne. Vi kender endnu ikke omfanget af de følgevirkninger og rustproblemer, det eventuelt giver, men jeg forestiller mig, at vi kommer til at se en stigende tendens, når flere elbiler har været længere tid på de danske veje, fortæller Jan Ole Helbo.

Stigning i salget

Efter et langt tilløb lader danskernes interesse for el- og hybridbiler nu for alvor til at være vakt. Ifølge Danmarks Statistik steg antallet af nyregistrerede el- og hybridbiler med 280 procent fra 1312 i 2017 til 4671 i 2018. Alene i januar 2019 lyder tallet på 689.

– Det er kun godt for miljøet, at flere og flere tager el- og hybridbilerne til sig, men det er vigtigt for bilejerne at være opmærksomme på, at rusten ikke mindskes i takt med CO2-udledningen. På vores breddegrader er vi særligt udsatte – så snart man kommer syd for Hamborg, ruster bilerne langt mindre, og fra fabrikkernes side er de simpelthen ikke rustbeskyttede til det danske klima, siger Mogens Vestergaard Hansen.

Nøgleord

Kontakter

Olav Arnkjær
PR Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk

Billeder

Elbiler ruster sandsynligvis lettere end benzin- og dieselbiler – ikke mindst i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune bilfjende. Foto: PR.
Elbiler ruster sandsynligvis lettere end benzin- og dieselbiler – ikke mindst i Danmark, hvor kombinationen af luftfugtighed og el danner et sandt slaraffenland for den rødbrune bilfjende. Foto: PR.
Download
Ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, vil elektriske spændinger i bilens karrosseri kunne sætte gang i en katalytisk virkning, som navnligt ved el- og hybridbiler bør tages alvorligt i de kommende år. Foto: PR.
Ifølge Jan Ole Helbo, der er seniorspecialist i automobilteknik ved Teknologisk Institut, vil elektriske spændinger i bilens karrosseri kunne sætte gang i en katalytisk virkning, som navnligt ved el- og hybridbiler bør tages alvorligt i de kommende år. Foto: PR.
Download
Ifølge Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol, er det danske vejr hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i bilers hulrum og vognbund. Foto: PR.
Ifølge Mogens Vestergaard Hansen, der er teknisk chef hos Dinitrol, er det danske vejr hele året præget af store temperaturudsving, som danner kondens i bilers hulrum og vognbund. Foto: PR.
Download

Links

Information om Dinitrol

Dinitrol
Dinitrol



Dinitrol har arbejdet med rustbeskyttelse siden 1937 – inden det overhovedet fandtes. Den internationale kæde af rustbeskyttelsescentre består i Danmark af 66 centre over hele landet og er dermed landets største udbyder af undervognsbeskyttelse. Dinitrol specialuddanner som den eneste rustbeskyttelseskæde deres personale til at rustbeskytte el- og hybridbiler.

Følg pressemeddelelser fra Dinitrol

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.