El-elever misbruges som gratis arbejdskraft

I stedet for at skabe praktikpladser ved hjælp af virksomhedsforlagt undervisning (VFU) bruger flere virksomheder erhvervsskoleelever som gratis arbejdskraft. Dansk El-Forbund vil begrænse varigheden af VFU til maksimalt 14 dage

En opgørelse, som Dansk El-Forbund (DEF) har udarbejdet, tyder på, at flere virksomheder misbruger ordningen med virksomhedsforlagt undervisning (VFU) ved at bruge lærlingene som gratis arbejdskraft, skriver fagbladet Elektrikeren. Ordningen med ’gratis lærlinge’ i virksomheder er eksploderet i el-branchen i løbet af de seneste fem år.

Ifølge en opgørelse, som forbundet har udarbejdet, er antallet af indgåede VFU-aftaler på el-området steget fra et omfang på 269 i 2010 til 1.183 i 2015. I samme periode er antallet af ordinære uddannelsesaftaler faldet fra 777 til 558 årligt.

Samtidig findes mange eksempler på, at reglen om, at VFU-elever ikke må indgå i produktionen, ikke bliver overholdt. Fagbladet Elektrikeren har talt med flere tidligere VFU-elever, som kan berette om masser af kabeltræk uden opsyn og VFU-aftaler, der bliver forlænget igen og igen uden at munde ud i en praktikplads.

Forbundsformand i DEF Jørgen Juul Rasmussen finder den dramatiske stigning i antallet af VFU-forløb ’dybt bekymrende’:

– Det er helt uacceptabelt, for det udgør en unfair konkurrence i forhold til de installatører, der ansætter almindelige lærlinge og betaler lærlingeløn i henhold til overenskomsten, lyder det fra DEF-formanden, der fortsætter:

– Ideen med at SKP-elever kan snuse til en arbejdsplads samtidig med, at elev og virksomhed kan se hinanden an, er sådan set udmærket. Der kan også være tilfælde, hvor skolen mangler bestemte faciliteter eller maskiner, som virksomheden kan stille til rådighed med henblik på undervisning. Men at virksomheder udnytter lærlinge som gratis arbejdskraft i flere måneder, vil vi ikke acceptere.

Ifølge uddannelsesansvarlig i DEF Benny Yssing vil forbundet arbejde for at synliggøre problemet med virksomheders misbrug af lærlinge i VFU og presse på for at få nedbragt varigheden af ordningen til maksimalt 14 dage:

– Vi har brug for et opgør med VFU, så reglerne strammes og kun tillader brug af VFU i to uger – og altid med sigte på en mulig praktikplads. På den måde afholdes virksomhederne fra at bruge elever som gratis arbejdskraft, ligesom vi vil få flere restlæreaftaler, siger han.

Læs mere på sider 4-7 i fagbladet Elektrikeren, hvor der også er interviews med nogle af de misbrugte elever: www.e-pages.dk/danskelforbund/386/

For yderligere kommentar kontakt: Forbundsformand Jørgen Juul Rasmussen 3329 7001 / 2026 4180

Fakta:

Virksomhedsforlagt undervisning (VFU) var oprindelig tænkt som et redskab til at få erhvervsskoleelever i skolepraktik over i ordinær praktik. Ordningen består i, at en elev i et praktikcenter kan komme ud i en virksomhed i flere måneder, så elev og virksomhed kan se hinanden an med henblik på at indgå en uddannelsesaftale.

Eleven får ingen løn af virksomheden, som overtager undervisningen. Han/hun må så til gengæld ifølge reglerne ikke deltage i produktionen eller det daglige arbejde.